Europejski Dzień bez Samochodu

22 września jest Europejskim Dniem bez Samochodu. Tego dnia komunikacją miejską można będzie jeździć po Warszawie za darmo, bezpłatne będą także parkingi P+R. Nie trzeba będzie także mieć biletu w pociągach Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w obszarze wspólnego biletu.

buspasy

Jacek Frankowski

Ideą Europejskiego Dnia bez Samochodu jest pokazanie, że życie w mieście bez samochodu jest jak najbardziej możliwe, a nawet przyjemniejsze, bo jest mniej spalin, hałasu a przestrzeń zawłaszczona przez samochody może się zamienić np. w plac zabaw czy ogródek kawiarniany.

W niektórych miastach na świecie w tym dniu centra miast są zamykane dla ruchu, w Warszawie to dzień promocji transportu publicznego. Respondenci ostatniego Barometru Warszawskiego wskazali, że cenią transport publiczny za częstotliwość kursowania, punktualność, krótki czas jazdy i duży zasięg. I wystawili mu wysokie noty – w trakcie ostatniego badania aż 89 proc. ankietowanych oceniło działanie transportu zbiorowego jako bardzo dobre i dobre. Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. To najczęściej wybierany środek transportu. Autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerów rocznie! Dlatego miasto inwestuje w infrastrukturę i tabor, rozbudowuje metro i uruchamia nowe linie tramwajowe. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na stołeczne ulice i tory wyjechało aż 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1067 niskopodłogowych autobusów (w tym 49 zasilanych paliwami alternatywnymi), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM. Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, rośnie liczba niskopodłogowych tramwajów. Stolica inwestuje też w ekologiczny transport. Po ulicach jeżdżą już hybrydy, autobusy elektryczne i gazowe, a pociągi i tramwaje wykorzystują energię odzyskiwaną podczas hamowania. Do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zostanie zmniejszona o połowę.

Miasto sięgnęło po narzędzia zachęcające kierowców do pozostawienia aut i przesiadki do komunikacji miejskiej. Na obrzeżach stolicy, w pobliżu stacji metra, ważnych węzłów przesiadkowych i przystanków kolejowych uruchomiono 14 parkingów (Parkuj i Jedź), które oferują 4240 miejsc parkingowych dla samochodów i 652 dla rowerów. Można na nich pozostawić bezpłatnie samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską. Pod koniec 2013 r. w stolicy wprowadzono tzw. Kartę warszawiaka i Kartę młodego warszawiaka, czyli specjalne ulgi na bilety komunikacji miejskiej dla osób mieszkających i płacących podatek PIT w Warszawie. Trwa integracja różnych rodzajów transportu. Mieszkańcy aż kilkudziesięciu podwarszawskich miejscowości mogą podróżować pociągami i komunikacja miejską w Warszawie z jednym biletem. Na terenie gmin ościennych, dzięki podpisanym porozumieniom, uruchamiane są także lokalne linie dowozowe do stacji czyli e-Lki.

Zarząd Transportu Miejskiego przygotował także grę miejską „Odkorkuj się”. W wyniku spisku skradziono plany bardzo ważnej i nowoczesnej inwestycji związanej z komunikacją miejską. Złodzieje należą do organizacji, która chce zniszczyć te plany i tym samym utrudnić życie mieszkańcom, którzy odtąd będą musieli poruszać się tylko samochodami po zakorkowanych ulicach miasta. Spiskowcy dla niepoznaki poruszają się komunikacją miejską. Dzięki temu mogą prowadzić podstępną grę z Agentami, którzy chcą odzyskać plany i uratować miasto przed totalnym zakorkowaniem… Informacje o grze są tutaj.