Z OSTATNIEJ CHWILI

Tramwajem po Białołęce. Czekamy na trzy inwestycje

Mieszkańcy Białołęki czekają na trzy inwestycje tramwajowe. To szansa na rozładowanie korków i wygodną podróż do pracy. Sprawdziliśmy na jakim etapie są przygotowania do wprowadzenia tramwajów w trzech rejonach tej dzielnicy.

Najdłuższą historię ma tramwaj na Winnicę. O potrzebie przedłużenia istniejącej już linii mówi się od czasu planowania tramwaju na Tarchomin. Ta sprawa długo była jedną wielką niewiadomą. Dzisiaj już wiemy, że gotowa jest dokumentacja przetargowa. Co to oznacza?

Oznacza to, że w tym roku, po wybraniu wykonawcy, możemy rozpocząć budowę przedłużenia linii tramwajowej aż do pętli w rejonie ul. Poetów. Prace budowlane będą trwały około 12 miesięcy – mówi Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich.

Przypominamy, że w ramach tej inwestycji powstanie trasa tramwajowa o długości prawie 1 km, od Strumykowej do pętli Winnica. Przebudowany zostanie układ drogowy, jak również powstaną ścieżki rowerowe i chodniki. Torowisko będzie miało zieloną zabudowę, a na pętli Winnica powstanie przystanek tramwajowo-autobusowy, pozwalający na wygodną przesiadkę. Inwestycja ma się zakończyć w 2020 r.

Nadzieją na poprawę komunikacji zbiorowej na wschodniej Białołęce jest budowa linii tramwajowej na Zieloną Białołękę (wraz z układem drogowym). Tory pobiegną z Bródna na Zieloną Białołękę wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej. Dalej – wzdłuż planowanej Trasy Olszynki Grochowskiej aż do pętli w pobliżu szkoły podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek. Na jakim etapie jest obecnie inwestycja?
Przygotowujemy materiały do tego, by uzyskać decyzję środowiskową, czyli jeden z najważniejszych dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia inwestycji – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.

Niebawem rozpoczną się konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy poznają koncepcje budowy linii. Ta inwestycja ma się zakończyć w 2023/2024 r.

Kolejna linia, która odciąży wiecznie zatłoczoną Modlińską to tramwaj wzdłuż tej arterii. Plany Tramwajów Warszawskich zakładają przedłużenie trasy tramwajowej wzdłuż Modlińskiej z Żerania w kierunku Tarchomina. W ubiegłym roku spółka zamówiła szczegółowe badania gruntu znajdującego się obok już postawionego mostu tramwajowego nad Kanałem Żerańskim. Dziś znamy już wyniki analizy geologicznej.

Badania gruntów skończyliśmy i dzięki temu wiemy, jak rozwiązania inżynieryjne trzeba zastosować budując tramwaj na Żerań. Przed nami jeszcze analizy dotyczące przebiegu linii na północ od Kanału Żerańskiego. Musimy zaplanować przebieg linii w związku z tym, że na Żeraniu szybko przybywa nowa zabudowa mieszkalna – tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Wykonanie tych analiz pozwoli na określenie niezbędnego zakresu prac przy budowie tramwaju wzdłuż Modlińskiej. Dopiero wówczas będzie możliwe podanie terminu realizacji inwestycji.