Koperek, natka, rzeżucha

Zieleniny: pomogą wspierać nasz organizm.

Koperek – sos zimny. Bardzo gęsty jogurt grecki trzeba zmiksować z dwoma żółtkami jaj na twardo (byle nie za mocno ugotowanymi, by nie miały zielonkawej otoczki), łyżeczką łagodnej musztardy i kilkoma kroplami cytryny (do smaku), 1/4 płaskiej łyżeczki (nie łyżki) cukru i szczyptą soli. Gdy gotowe, dodajemy drobniutko posiekany pęczek koperku (bez grubych gałązek), mieszamy łyżką i odstawiamy do lodówki na godzinę. Znakomity do zimnych mięs, jaj ryb, ale też – jako aromatyczny dodatek do sznycli czy mięs gorących.

Koperek – zapiekanka. Na dnie dobrze wysmarowanej masłem formy ułożyć pieczarki w plasterkach, nieco osolić, posypać pieprzem i obficie – siekanym koprem. Na to szczelna warstwa cienkich plastrów surowego łososia, pieprz i bardzo, bardzo dużo kopru. Przykryć, wstawić do gorącego piekarnika na 10 minut, potem wlać szklankę białego wina (może być cydr, ale wyłącznie wytrawny) i z powrotem do piekarnika, już bez przykrywki, na kolejne 10–15 minut. Świetne, lekkie danie.

Natka – sos gorący. Obraną, pokrojoną cebulę dusimy na maśle, a gdy stanie się szklista, dodajemy duży pęczek siekanej natki pietruszki (2 łyżeczki drobnych listków odkładamy do dekoracji). Po chwili podlewamy to nieco bulionem (nie za dużo), a po kilku minutach dodajemy śmietanę (kto lubi, wymieszaną z odrobiną mąki). Zagotowujemy, miksujemy, doprawiamy solą i pieprzem, posypujemy świeżymi listkami natki. Na koniec można dodać parmezanu.

Natka – sos zimny. Garstkę orzechów włoskich gotujemy we wrzątku przez minutę, następnie odsączamy i miksujemy razem z drobno posiekaną natką (duży pęczek), ząbkiem czosnku, oliwą i łyżeczką parmezanu. Gotowe! Można jeść wprost na kanapkach lub jako dodatek do mięs i ryb. W innej wersji nie dajemy czosnku, ale dokładamy 2–3 łyżki (nie łyżeczki) masła orzechowego i odrobinę soku cytrynowego. Zdrowe i pyszne!

Rzeżucha – zupa. 3–4 szklanki bulionu warzywnego lub drobiowego (nie z kostki) zagotować ze szklanką rzeżuchy i łyżką masła. Dodać osobno ugotowane ziemniaki, 1/3 szklanki gęstej, kwaśnej śmietany i szybko zmiksować. Doprawić solą, podawać z jajem na twardo lub z kostkami (2x2x2cm) tłustego, białego sera.