Pomagają w złożeniu wniosku i… w zagospodarowaniu pieniędzy. Uwaga na nowe oszustwa!

W czasie epidemii spadła liczba przestępstw na terenie całego kraju. W tym okresie jednak, amatorzy łatwych pieniędzy nie siedzą bezczynnie, a poszukują możliwości szybkiego zarobku. Co jakiś czas pojawiają się nowe metody oszustw. Najnowsze dotyczy pomocy w skorzystaniu ze środków z tzw Tarczy Antykryzysowej.

W ciągu niespełna trzech miesięcy mieliśmy już m.in. oszustwa dotyczące cudownych leków na koronawirusa, wyłudzeń pieniędzy metodą „na chorego krewnego” czy zbiórki na żołnierzy WOT.

Teraz złodzieje wykorzystują strach i obawy jakie pojawiły się w związku z fatalnym stanem wielu małych firm, po trudnym czasie ich zamknięcia. Jak wiemy, mikroprzedsiębiorcy mogą składać wnioski o finansową pomoc od Państwa. Wielu z nich w rzeczywistości to jednoosobowa działalność gospodarcza oparta na najprostszych księgowościach, nie mających żadnego zaplecza, które pomogłoby w załatwianiu formalności. A według powszechnej opinii, wystąpienie o środki w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR, najprostsze nie jest. I to właśnie wykorzystują oszuści.

Oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi – używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych – informuje stołeczna policja i przestrzega, aby w czasie takich rozmów nie podawać danych o które prosi osoba dzwoniąca, m.in. loginów i haseł do bankowości internetowej, treści SMS – kodów.

Pomoc przy złożeniu wniosku pewnie otrzymamy, ale pieniędzmi nie zdążymy się nacieszyć, bo to właśnie „wyciągnięte” podczas przemiłej rozmowy dane, pozwalają na wyprowadzenie z konta przedsiębiorców wszystkich pieniędzy, nie tylko zgromadzonych na rachunku, ale także tych, które wpłyną w ramach rządowej pomocy. 

Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili – przestrzegają policjanci i podkreślają, że zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych powinni skontaktować się ze swoim bankiem, a jeśli podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, zgłosić to policji.

Jeśli otrzymasz ofertę pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaleca:

  • niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
  • niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej;
  • upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
  • nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
  • jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w Banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku;
  • nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.