Veturilo nie dla każdego

W Wawrze pojawi się pierwsza i jedyna stacja Veturilo. Rembertów i Wesoła na razie stacji nie mają. Tamtejsi mieszkańcy raczej nie mają też co liczyć na rozbudowany system miejskiego roweru.

Nowa stacja Veturilo zostanie uruchomiona na przełomie marca i kwietnia na stacji benzynowej PKN ORLEN przy ul. Wydawniczej w Wawrze. To jedna z 11 stacji Veturilo, które w tym roku zostaną uruchomione dzięki współpracy Nextbike Polska S.A. z Koncernem – mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska S.A.

W ramach bezpłatnych pierwszych 20 minut każdego wypożyczenia można z niej bez problemu dojechać zarówno do stacji Rechniewskiego – Nowaka-Jeziorańskiego, jak i stacji Pętla Gocławek.

Jedna stacja na całą dzielnicę to jednak zdecydowanie zbyt mało. Jak dowiedział się „Mieszkaniec” zarząd Dzielnicy Wawer wyrażał chęć rozszerzenie Veturilo.

Niestety, miasto wybrało inną koncepcję, która nie obejmuje Wawra, Wesołej i Rembertowa. Mamy nadzieję, że w przyszłości Veturilo będzie obecne w Wawrze w ramach miejskiej koncepcji, czego oczekuje wielu mieszkańców – podkreśla rzecznik Wawra Konrad Rajca.

Zapotrzebowanie na stacje Veturilo w Rembertowie potwierdza przedstawicielka tamtejszego urzędu. Dzielnica wystąpiła do Zarządu Dróg Miejskich z pismem odnośnie dodatkowych stacji Veturilo w latach 2018-2020 informując, że jest zainteresowana możliwością rozbudowy systemu z własnych środków poprzez uruchomienie dodatkowych dwóch stacji nie objętych w wariancie III Koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo po 2016.

Wskazaliśmy dwie lokalizacje stacji: ul. Marsa przy stacji PKP Rembertów oraz al. gen. A. Chruściela „Montera” przy rondzie gen. A.E. Fieldorfa „Nila”. W chwili obecnej czekamy na odpowiedź ZDM – tłumaczy Katarzyna Roth-Sikorska z Urzędu Dzielnicy Rembertów.

Jak usłyszeliśmy w ZDM, na podstawie wyników konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2015 r. powstała „Koncepcja funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo po 2016”, która określa lokalizacje wypożyczalni funkcjonujących w latach 2017-2020 (więcej www.rowery.um.warszawa.pl). Ze względu na ograniczone środki finansowe przyjęto II wariant rozwoju, zakładający powiększenie systemu do 300 wypożyczalni – nowe stacje zostały zlokalizowane przede wszystkim w centrum i jego okolicy.

Dzielnice Rembertów i Wesoła znajdują się poza obszarem funkcjonowania systemu ze względu na niską gęstość zabudowy i miejsc pracy. System jest przeznaczony dla obszarów o znacznie większej liczbie mieszkańców i celów podróży – stacje na obszarach o charakterze podmiejskim nie cieszą się popularnością. Ponadto, charakter tych dzielnic sprawia, że większość potencjalnych podróży rowerem odbywa się w kierunku stacji kolejowych, nie zaś w stronę centrum – zatem zalecanym rozwiązaniem byłoby uruchomienie osobnego systemu do obsługi tej relacji na wzór dzielnicy Ursynów, gdzie generatorem ruchu jest metro. Pojedyncze stacje na ich obszarach nie będą miały uzasadnienia – stwierdza Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.

Jak wyjaśnia rzecznik ZDM, stacje w dzielnicy Wawer przewidziane są w III wariancie rozwoju systemu, zaś w przypadku Rembertowa trwają konsultacje dotyczące możliwości postawienia stacji na jej terenie.

fot. Veturilo – Nextbike Polska