Jakie będą nowe pociągi metra? Poznajcie Skodę Varsovię
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nowe pociągi metra, które są właśnie na linii produkcyjnej. Skoda “Varsovia” ma być bardziej komfortowa i i estetyczna, co widać na wizualizacjach.
Wnętrze pociągu zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów. Jest strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej 2 rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.
Następny obszar – ze specjalnymi pionowymi panelami na których można się oprzeć całym ciałem oraz pasami bezpieczeństwa – przewidziano dla osób z niepełnosprawnościami, wymagających dodatkowego zabezpieczenia w trakcie podróży. W pociągu jest też wielofunkcyjna przestrzeń dla wózków dziecięcych, rowerów oraz osób podróżujących z dużym bagażem.
We wszystkich wagonach znalazło się 230 miejsc siedzących – po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach pośrednich. Każdy wagon wyposażono również w kilka miejsc stojących ze spocznikami, co zapewni dodatkowy komfort i bezpieczeństwo.
Ułatwieniem będą także wysuwane rampy, znajdujące się w drzwiach przy kabinach maszynisty. Dzięki nim, osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły wjechać do pociągu bez obawy o zablokowanie koła w przestrzeni pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem.
W pociągach Skody będzie można swobodnie przechodzić pomiędzy wagonami. To ułatwienie nie tylko dla osób poszukujących wolnego miejsca siedzącego, ale także możliwość rozłożenia tłoku pasażerskiego w godzinach szczytu. W jednym pociągu pomieści się nawet 1500 pasażerów.
O informacje dotyczące trasy zadba 46 wyświetlaczy. Wskażą one do którego przystanku zbliża się pociąg i w jakim kierunku jedzie, przekażą też najważniejsze komunikaty i treści informacyjne.
Pasażer będzie mógł czuć się w nim bezpiecznie. Zapewnią to szklane szyby oddzielające miejsca siedzące od stojących, kontrastujące z otoczeniem uchwyty na odpowiedniej wysokości oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa podczas zamykania drzwi. Pociąg będzie dobrze doświetlony, wyposażony w 2 gaśnice w każdym wagonie, a także awaryjne otwieranie każdych drzwi. Wnętrze pociągu będzie stale nadzorowane za pomocą kamer, a pasażerowie będą mogli powiadomić maszynistę za pomocą komunikatorów znajdujących się w każdym wagonie.
ZTM