Burzliwie nad obwodnicą

Nad obwodnicą śródmiejską zrobił się wielki ruch. Aktywizują się mieszkańcy Targówka i Pragi Południe. Wszystko za sprawą konsultacji społecznych, które rozpoczęły się w minioną sobotę.

A rozpoczęły się bardzo burzliwie. Pierwsze spotkanie odbyło się na Pradze Południe w Centrum Aktywności Lokalnej przy ul. Paca. Dosłownie o krok od planowanego tunelu pod ul. Wiatraczną.

– Chcę rozmawiać z dyrektorem, czy ktoś wie kto tu zarządza? – ostrym tonem pytała w CAL-u jedna z mieszkanek. Chodziła od jednego konsultacyjnego stolika do drugiego, ale odpowiedzi nie otrzymała. – Po co są te konsultacje? – denerwował się inny z mieszkańców. Kolejny zaś wyjaśniał: – Bo są wymagane przepisami prawa, ale to pic na wodę..!

Na początku pierwszego spotkania konsultacyjnego panował harmider i bardzo napięta atmosfera.

– Tym projektem kaleczycie Warszawę! – argumentował mieszkaniec, który na Paca przyjechał aż z Żoliborza.- Byliście w Sztokholmie? Tam przez całe miasto można przejechać tunelem! Potrzebne są przejazdy podziemne… Z mieszkańcem Żoliborza zgadza się grochowski bloger i aktywista Rafał Wodzicki: – Pisałem o tym na swoim blogu.

Tuż obok naczelnik dzielnicowego Wydziału Infrastruktury, Andrzej Wójcik, dyskutował z szefem lokalnego samorządu Grochów-Centrum, Andrzejem Miękinią. Mimo hałasu i harmidru część mieszkańców zasiadała przy stolikach konsultacyjnych, poznawała założenia projektu i przekazywała uwagi.

No podsumowanie tych uwag przyjdzie jeszcze czas, gdyż było to pierwsze z ośmiu spotkań. Konsultacje potrwają do połowy grudnia.

Trzeba jednak wyjaśnić czym jest odcinek prawobrzeżnej obwodnicy śródmiejskiej (zwana też małą obwodnicą). To wariant zmodyfikowanej tzw. Trasy Tysiąclecia, która pierwotnie miała przebiegać od ronda Żaba, poprzez rejon Dworca Wschodniego i otulinę Parku Skaryszewskiego oraz Kamionkowskich Błoni Elekcyjnych do Trasy Siekierkowskiej. W studium uwzględniającym wytyczne dla warszawskich inwestycji kilka lat temu został zmieniony przebieg tej trasy.

Według obecnej koncepcji, odcinek, o którym mowa, ma zaczynać się w rejonie ul. Radzymińskiej, potem torem ul. Zabranieckiej kieruje się w stronę Koziej Górki, a dalej przez torowisko ul. Wiatraczną w rejon ul. Grenadierów.

Pod rondem Wiatraczna ma być tunel, a ponad torami długa estakada. Projektowany odcinek będzie liczył nieco ponad 5 km. Z jego dokładnym przebiegiem można się zapoznać dzięki animacji przygotowanej przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.


Wizualizacja przedstawiona przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych:

http://zmid.waw.pl/files/public/video/obwodnica/obwodnica_animacja.mp4


– Ta inwestycja w zasadzie obejmuje rozwiązania nie od ronda Wiatraczna, ale od rejonu ul. Międzyborskiej – wyjaśnia Agata Choińska-Ostrowska, rzecznik ZMID i mówi o kosztach inwestycji. – Jeśli chodzi o budżet Miasta, to mamy na prace przy tym odcinku obwodnicy zabezpieczoną kwotę 883 milionów złotych. Ta kwota nie ujmuje koniecznych kosztów wykupu gruntów. Całość powinna wynieść ok. 1 mld zł.

Nad projektem i wariantami przebiegu obwodnicy śródmiejskiej „pochylała się” niedawno na nadzwyczajnej sesji rada Pragi Południe. – To jak najbardziej miejska inwestycja, więc nie dziwi, że w naszym posiedzeniu biorą udział radni Miasta – mówił szef dzielnicowej rady Marcin Kluś. W posiedzeniu uczestniczyła aż trójka rajców Warszawy – Monika Suska i Paweł Lech z PO oraz Oskar Hejka z PiS.

ZMID mówi, że już na tym etapie uwzględniał postulaty zainteresowanych podmiotów, części mieszkańców i samorządów. – Żadne nasze uwagi i postulaty nie zostały uwzględnione! – zarzucał ZMID-owi Sławomir Kalinowski, szef południowopraskiego klubu radnych PiS. – Jedna rzecz została uwzględniona – precyzował też niezbyt zadowolony przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska, radny Michał Suliborski z PO – Komisja wnosiła, aby poszerzyć estakadę nad torowiskiem z dwóch do trzech pasów i tak jest. Ale faktycznie, reszta naszych postulatów nie została uwzględniona.

Skoro nie zostały uwzględnione postulaty radnych, to część mieszkańców wątpi, czy ich uwagi znajdą jakieś odzwierciedlenie w rozwiązaniach projektu. ZMID wyjaśnia, że jeśli będą to pojedyncze głosy, to nie, ale jeśli grupowe, to możliwe, że zostaną uwzględnione.

 

Terminy i lokalizacje dyżurów konsultacyjnych:

Praga-Południe:

  • 18 listopada 2017 r. (sobota), godz. 11.00-16.00, Centrum Społeczne Paca 40, ul. Paca 40,
  • 14 listopada 2017 r. (wtorek), godz. 17.30-20.00, LO im. S. Wyspiańskiego, ul. Międzyborska 64/70,
  • 13 grudnia (środa) 2017 r., godz. 17.30-20.00, LO im. S. Wyspiańskiego, ul. Międzyborska 64/70.

Targówek:

  • 8 listopada 2017 r. (środa), godz. 17.30-20.00, SP im. T. Gajcego, ul. Mieszka I nr 7,
  • 25 listopada 2017 r. (sobota),  godz. 11.00-16.00 LO im. płk. L. Lisa-Kuli, ul. Oszmiańska 23/25,
  • 5 grudnia 2017 r. (wtorek), godz. 17.30-20.00, LO im. płk. L. Lisa-Kuli, ul. Oszmiańska 23/25,
  • 3 grudnia 2017 r. (niedziela), godz. 11.00-16.00, SP im. W. Łukasińskiego, ul. Radzymińska 227.
error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content