Hulajnogi razem z rowerami. Co dalej z jednośladami porzucanymi na chodnikach?
Pojawiły się w Warszawie trzy lata temu i od razu zyskały dużą popularność. Hulajnogi elektryczne, bo o nich mowa, można spotkać praktycznie wszędzie. I to stało się jednocześnie problemem mieszkańców stolicy. Władze Warszawy postanowiły zatem wprowadzić nowe zasady korzystania z jednośladów.
Jazda hulajnogą niewątpliwie przyspiesza przedostanie się z miejsca na miejsce. Nic więc dziwnego, że warszawiacy zaczęli masowo z nich korzystać. Często pozwalają przedostać się szybciej, niż stojąca w korkach komunikacja miejska czy podróżując prywatnym autem. Korzystanie z jednośladów przysparza jednocześnie wiele problemów. Porzucanie sprzętu na chodnikach, przystankach, przy przejściach dla pieszych czy na drogach rowerowych, a także niebezpieczna jazda, często w dwie osoby na jednej hulajnodze, stwarza duże zagrożenie dla innych użytkowników ciągów pieszo-rowerowych.
To jednak się zmieni. Miasto podpisało z pięcioma działającymi w stolicy podmiotami: Bolt, Dott, Lime, TIER i Blinkee porozumienie regulujące zasady poruszania się i parkowania w przestrzeni publicznej. Od 20 maja 2021 roku obowiązuje ustawa regulująca podstawowe zasady i definicje związane z e-hulajnogami, a od początku listopada – rozporządzenie regulujące warunki techniczne i wyposażenie dla tych pojazdów. Dzięki wprowadzeniu nowych przepisów możliwe jest również wewnętrzne uporządkowanie w Warszawie.
Co się zmieni?
Zgodnie z przepisami elektryczne hulajnogi powinny być parkowane w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli ich nie ma to na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Aby zapewnić taki porządek, Zarząd Dróg Miejskich oznakowuje kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów specjalną naklejką, która będzie pokazywała, że jest to miejsce wyznaczone do postoju zarówno dla rowerów, jak i e-hulajnóg. W ten sposób miasto zyska sieć kilku tysięcy parkingów, a jednocześnie stojaki będą gwarancją, że hulajnogi nie będą się przewracały. Dodatkowo ma być przygotowana sieć „stref postoju” widoczna w aplikacji mobilnej.
Osoby, które mimo to postawią e-hulajnogę w nieprawidłowym miejscu, muszą liczyć się z tym, że mogą otrzymać mandat od Straży Miejskiej. Opłata naliczona za wywiezienie źle zaparkowanych e-hulajnóg wynosi 123 zł.
Ograniczenie prędkości
Zgodnie z ustawą dopuszczalna prędkość, jaką mogą uzyskać użytkownicy hulajnóg, to 20 km/h. We wszystkich pojazdach dostępnych w stolicy operatorzy zablokują możliwość jej przekroczenia. W trzech miejscach w Warszawie prędkość ta będzie ograniczona do 12 km/h. Są to: ul. Chmielna na odcinku, który jest deptakiem; Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, wtedy gdy ulice są deptakiem oraz Bulwary Wiślane – na odcinku, na którym nie ma wydzielonej drogi dla rowerów.
Zarząd Dróg Miejskich planuje wspólnie z operatorami przygotowanie kampanii informacyjnej dla użytkowników hulajnóg. MK
Źródło/Fot.: UM Warszawa