Tramwaje wróciły na Żerań Wschodni
Zakończył się kolejny etap budowy zajezdni na Annopolu – poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Od soboty, 28 października 2023 roku przywrócony został ruch tramwajowy do pętli Żerań Wschodni.
Wróciły na stałe trasy
Od soboty na swoje stałe trasy wróciły tramwaje linii 1 i 4 oraz autobusy linii 234:
- Tramwaje linii 1 (wybrane kursy) – BANACHA – … – ŻERAŃ WSCHODNI;
- Tramwaje linii 4 – WYŚCIGI – … – ŻERAŃ WSCHODNI;
- Autobusy linii 234 – AUGUSTÓW – … – ŻERAŃ WSCHODNI.
Wraz z powrotem wymienionych wyżej linii tramwajowych i autobusowej, z ulic Warszawy zniknęła zastępcza linia autobusowa Z-1.
Nadal zamknięte pozostaje skrzyżowanie ulic Inowłodzkiej i Annopol, dlatego w dalszym ciągu pasażerowie nie mogą korzystać z przystanków Metro Bródno 08, Toruńska 01 i 02; Inowłodzka 01 i 02 oraz Odlewnicza 01.
Zajezdnia Annopol
Zajezdnia tramwajowa na Annopolu budowana w rejonie ulic Annopol, Inowłodzkiej i Pawła Włodkowica w Dzielnicy Białołęka, będzie piątą zajezdnią tramwajową w stolicy. Po oddaniu jej do użytku pojawią się również nowe linie tramwajowe, m.in. do Wilanowa i wzdłuż ulicy Kasprzaka. Do obsługi tych tras potrzebne są kolejne tramwaje, które będą serwisowane właśnie na Annopolu.
Budowa zajezdni tramwajowej Annopol rozpoczęła się w 2022 roku. Zgodnie z planami ma być ona najnowocześniejszą zajezdnią w Warszawie. Obiekt będzie rozciągał się na powierzchni blisko 12 hektarów i pomieści ponad 150 składów, w tym nowoczesne hyundaie. Długość wszystkich torów w tym miejscu przekroczy 14 kilometrów. Prócz miejsc postojowych, kompleks obejmie również lakiernię, myjnię i tokarkę podtorową.
Zajezdnia Annopol ma być niemal całkowicie zautomatyzowana. Sterowanie zwrotnicami i semaforami, myjnią, stanowiskami diagnostycznymi, stanowiskami obsługowymi oraz urządzeniami serwisowymi – takimi jak dystrybutory płynów, olejów i piasku – zarządzać będzie komputer bez udziału motorniczych. System zastąpi człowieka między innymi w wyznaczaniu trasy i miejsc postojowych. Wybierze on również dla tramwaju odpowiedni scenariusz ruchowy i pomoże zdecydować, czy musi być odstawiony do przeglądu i poddany szlifowaniu kół, naprawie itd.
Zakończenie budowy zajezdni zaplanowano na kwiecień 2024 roku. Koszt budowy to ok. 670 milionów złotych brutto. Projekt zyskał dofinansowanie ze środków unijnych.
/JPN/
Źródło: zajezdniaannopol.pl, ZTM Warszawa
Foto: ZTM Warszawa