„Twój profil zaufany wygasa” – SMS o takiej treści nie jest atakiem cyberprzestępców!

Otrzymałeś SMS-a informującego o tym, że wygasa twój profil zaufany, z linkiem przenoszącym na stronę rządową? Tym razem to nie cyberatak, ale prawdziwa wiadomość wysłana przez Ministerstwo Cyfryzacji.

To nie atak oszustów!

W czwartek, 19 Października 2023 roku wielu Polaków otrzymało ESM o treści: „Twój profil zaufany wygasa 31.10.2023 r. Przedłuż jego ważność po zalogowaniu na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualności”. Zapewne wielu uważał go za atak cyberprzestępców. To całkowicie zrozumiałe. Dużo się przecież mówi na ten temat, a policja i władze ciągle ostrzegają przed podobnymi wiadomościami. Tym razem jednak wiadomość była całkowicie prawdziwa i bardzo ważna.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, profile zaufane, których ważność była automatycznie przedłużona podczas pandemii, wygasną 31 października. Dlatego ministerstwo przygotowało specjalna kampanię informacyjną, wysyłając SMS do osób, których konto ma stracić ważność.

Co to jest profil zaufany?

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online w serwisach administracji publicznej, bez wychodzenia z domu. Za jego pomocą można się zalogować do systemów informatycznych, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy. Umożliwia on również elektroniczne podpisywanie dokumentów.

Można go założyć i potwierdzić w pełni online przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Wystarczy zalogować się w systemie bankowości elektronicznej twojego banku, wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego. Następnie potwierdzić operację kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy powinno przyjść powiadomienie o założeniu konta.

Profil zaufany pozostaje ważny przez trzy lata, po czym konieczne jest jego przedłużenie.

Jak przedłużyć profil zaufany?

To bardzo proste. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się na rządowej stronie swojego profilu lub na stronie swojego banku. Następnie należy kliknąć w „profil zaufany”, później wybrać kolejno „szczegóły profilu”, „przedłuż ważność lub zmień dane” i „dalej”. Wówczas na ekranie pojawi okno z danymi, które trzeba potwierdzić lub edytować. Następnym krokiem jest potwierdzenie operacji dwoma kodami autoryzacyjnymi – jedne przyjdzie mailem, drugi ESM-em. Ostatnim krokiem jest finalizacja przedłużenia profilu poprzez np. zalogowanie się na stronę banku.

/JPN/

Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie

Źródło: pz.gov.pl

Foto:



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content