Jest pozwolenie na budowę zajezdni na Annopolu

Pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu jest już ostatecznie potwierdzone. Nowe miejsce do serwisowania tramwajów wraz z kilkunastoma kilometrami torów powstanie na Żeraniu.

To będzie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, gdzie będzie można serwisować 150 tramwajów. W zajezdni znajdzie się system zarządzania ruchem, który będzie wykrywał tramwaje oraz automatycznie wytyczał ich drogę na tory postojowe albo miejsca gdzie będą zostaną serwisowane. W nowej zajezdni powstaną też specjalistyczne stanowiska pozwalające utrzymać tramwaje w sprawności – stanowisko do pomiaru geometrii kół, ich nacisku na szyny, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. W zajezdni będzie aż 55 torów o łącznej długości ponad 14 km. Główny wjazd na teren zajezdni wytyczymy zostanie od strony ul. Annopol i przez ul. Inowłodzką.

Wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniczne ograniczające wpływ na środowisko. Zaplanowano instalację odnawialnych źródeł energii. Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. TW pomyślały nawet o magazynowaniu tzw. szarej wody (czyli między innymi deszczówki) w zbiornikach i wykorzystywaniu jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych ograniczy wpływ akustyczny na otoczenie.

– Przed rozpoczęciem budowy zajezdni w najbliższym czasie ogłosimy jeszcze dwa przetargi. Pierwszy będzie dotyczył inżyniera kontraktu, czyli zespołu specjalistów powoływanych do wsparcia skomplikowanych inwestycji. Zespół inżyniera kontraktu będzie pełnił nadzór techniczny nad robotami budowlanymi i jakością ich wykonywania, będzie nadzorował dokumentację i kontrolował stosowanie procedur unijnych. Kolejny przetarg będzie dotyczył systemu zarządzania ruchem tramwajów i diagnostyki. Budowa zajezdni jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020 – mówi Maciej Dutkiewicz z TW.

Dlaczego potrzebna jest nowa zajezdnia?
Wkrótce w stolicy przybędzie około 20 km nowych tras tramwajowych. Nowe tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, a także do Wilanowa i na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do budowy trasy na ul. Kasprzaka, a także między Nowodworami a Winnicą. Po Warszawie będzie jeździć więcej tramwajów niż dziś, które będą musiały być serwisowane w nowej, piątej zajezdni.

 

 

Źródło: Mat. prasowe TW