Remont torów na Grochowskiej, zielone torowiska czyli plany TW

Już niedługo ma ruszyć przebudowa torów tramwajowych na ul. Grochowskiej. Przed nami kilka miesięcy z utrudnieniami. Po nich jednak, będzie nie tylko wygodniej, ale też ładniej, bo zielono.

Tramwaje Warszawskie na 27 kwietnia planują początek remontu, który z pewnością odczuje wielu mieszkańców dzielnicy. Między rondem Wiatraczna a ul. Zieleniecką będą wymieniane szyny torów tramwajowych – w sumie 9 km.

Przebudowane zostanie 12 peronów przystankowych. Zostaną one poszerzone i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Planowany jest również montaż tablic z dynamiczną informacją pasażerską, na których wyświetlany jest czas do przyjazdu tramwaju.

Tyle dobrych informacji, bo zanim te zmiany nastąpią, czekają nas utrudnienia.

Od 27 kwietnia aż do końca roku szkolnego, czyli do 22 czerwca, po torach między aleją Zieleniecką do Terespolskiej pojedzie tramwaj linii 3. Na tę linię wyjadą tramwaje dwukierunkowe, które będą korzystać z rozjazdu nakładkowego, czyli konstrukcji która pozwala tramwajom zmienić kierunek jazdy na ulicy, bez pętli. Pozostałe linie tramwajowe, czyli 6, 22 i 26 pojadą trasami objazdowymiinformuje Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich i dodaje, że ZTM planuje także autobusowe linie zastępcze.

Chcemy, by ruch tramwajowy do pobliskiej szkoły oraz urzędu dzielnicy mógł się odbywać jak najdłużej – podkreśla rzecznik TW i dodaje, że wjazd będzie możliwy od strony Zielenieckiej.

Prace torowe związane z zamknięciem torów potrwają do połowy września, a po ich zakończeniu, tramwajarze zajmą się zazielenianiem torowiska.

Między szynami posadzimy trawę. Łączna długość zielonych torów na tej ulicy wyniesie – 3,5 km. W tym przypadku zdecydowaliśmy, że torowisko pokryjemy trawą. Jest to jeden z dwóch gatunków, który używamy do zazieleniania torów. Na ulicy Obozowej posadziliśmy rozchodnik i zbieramy doświadczenia jak dbać o ten roślinę mówi Maciej Dutkiewicz.

To już kolejny rejon Warszawy, w którym tramwaje będą „sunąć po zielonym dywanie”. W całym mieście w tym roku będzie już 25 km zielonych torowisk. Poza Grochowską, pojawią się one też na Białołęce, gdzie w tym roku planowane są pierwsze prace związane z budową przedłużenia trasy do nowej pętli przy ul. Poetów. Na kolejnych kilkudziesięcioleciu kilometrach torów, które Tramwaje Warszawskie zbudują z wykorzystaniem środków UE, m.in. do Wilanowa i na Gocław pojawi się trawa lub inne gatunki roślin.

Dlaczego zielone torowiska są takie ważne dla miasta i mieszkańców? O tym, że zielona trawa, po której suną tramwaje, dodaje uroku i elegancji ulicom w mieście, nikogo nie trzeba przekonywać, ale zielone torowiska mają także inne ważne zalety. Przede wszystkim trawa lub inne rośliny między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli. Poza tym zieleń to dodatkowe filtr dla spalin z samochodów. I co bardzo ważne biorąc pod uwagę poprzednie upalne lato: ziemia, na której rośnie trawa, wchłania wilgoć i dzięki temu zwłaszcza latem, obniża temperaturę otoczenia.

 

 

 

 

Foto: Warszawa Wikia