Na wielkanocny stół warto podać coś nowego zwłaszcza, gdy jest lekkie i proste w przygotowaniu.

Sałatka zielono-zielona: na liściach sałaty, najlepiej rzymskiej, ułóż wymieszane, krojone w niewielkie kawałeczki lub paski: chrupki seler naciowy, listki cykorii, świeży ogórek, a także krojony w cienkie plasterki korniszon i garść dobrego, mrożonego zielonego groszku (ale nie z puszki!). Sos  podawany osobno: wymieszana odrobina soli, sok cytrynowy i łyżka oliwy plus szczypta suszonego tymianku (świeży jest lepszy).

Sałatka kolorowa: pomarańczowa i żółta papryka, seler naciowy, rzodkiewki przekrojone na pół lub w ćwiartkach, czarne oliwki, pomidorki koktajlowe, świeża bazylia plus sałata masłowa, lodowa albo rzymska, które można zastąpić malutkimi sałatkami roszponkami, powszechnie dostępnymi w sklepach. Do sosu warto dodać mielony, kolorowy pieprz (ale nie mieloną paprykę!), oliwę spod suszonych pomidorów i ocet jabłkowy. Sos zawsze dodawaj w ostatniej chwili.

Pasztet warzywny: cukinia (2-3 sztuki), umyj i zetrzyj na tarce, dodaj o połowę mniej (wagowo) ziemniaków ugotowanych i rozdrobnionych. Sporą cebulę posiekaj i podduś na maśle. Spory ząbek lub dwa czosnku rozetrzyj, wszystkie składniki wymieszaj w misce wraz ze szklanką płatków ryżowych lub innych (ale ryżowe mają neutralny smak i świetnie się komponują), bardzo drobno krojonym całym pęczkiem koperku, solą, pieprzem i ewentualnie jednym surowym żółtkiem, choć nie jest ono konieczne. Piecz w foremce wysmarowanej tłuszczem i obficie posypanej bułką tartą, a w wersji lżejszej – wyłożonej papierem do pieczenia. Do środka pasztetu możesz dodać krojone suszone pomidory, czarne oliwki, a wierzch posypać płatkami migdałowymi. Świetne na ciepło i na zimno.

Mazurek bez tłuszczu: na spodzie waflowym lub z ryżowego pieczywa rozsmaruj powidła śliwkowe, dokładnie wymieszane z kilkoma łyżkami dobrego kakao i odrobiną wody; w wersji dla dorosłych można dodać łyżkę koniaku. Dekoruj suszonymi śliwkami kalifornijskimi, płatkami migdałów, mielonymi orzechami laskowymi.