Z OSTATNIEJ CHWILI

Stare po nowemu.

Ziemniaki – duże, równe ziemniaki przekrój wzdłuż bez obierania. Łódeczki wydrąż nie dziurawiąc. Miąższ wykorzystaj do zupy-kremu, przepis poniżej. Łódeczki ustaw na wysmarowanej blasze, oprósz solą i świeżo mielonym pieprzem, dodaj świeżego rozmarynu i oregano. Podsmaż dowolne mięso mielone, doprawione solą i pieprzem, papryką mieloną wędzoną, cebulą siekaną bardzo drobno, czosnkiem, wyrobione z jednym jajkiem, natką pietruszki i – gdy za rzadkie – odrobiną bułki tartej. Śmiało możesz dodać łyżkę koncentratu pomidorowego, musztardy lub suszonych pomidorów. Wypełnij mięsem połówki ziemniaków, każdą zanurz farszem w tartym serze. Zapiekaj do czasu, aż ser się zrumieni, a ziemniaki będą miękkie (sprawdzisz to nakłuwając drewnianą wykałaczką). Gotowe, mają tę właściwość, że zawsze jest ich za mało!

Zdrowa zupa krem – ugotuj – nie rozgotuj! – w bulionie warzywnym rybę bez ości, np. dorsza. Gdy gotowa wyjmij na talerzyk i podziel na kawałki wielkości orzecha. W tym samym bulionie ugotuj do miękkości zielone warzywa: brokuły, szpinak, zielony groszek, selera naciowego, cukinię, miąższ z wydrążonych ziemniaków, natkę. Powinno to być ledwo przykryte płynem. Dopraw tymiankiem, czosnkiem (koniecznie!), białym pieprzem, a na koniec zmiksuj z serkiem topionym i słodką śmietanką, zagotuj. Na talerzu dodaj kilka kawałków dorsza (nie musi być ciepły), posyp drobnym szczypiorkiem. Pyszna!

 Arbuzowa sałatka – dojrzałego arbuza przekrój w poprzek i wydrąż czerwony miąższ, usuwając pestki. Jeśli pusta połówka nie stoi stabilnie, odetnij płaski plasterek na spodzie, by to zmienić, lub ustaw w salaterce. Miąższ potnij w sporą kostkę, skrop cytryną i ułóż na sicie, niech ocieknie. Drobne sałaty (roszponkę, rukolę itp.) opłucz, bardzo dobrze osusz, wrzuć do sporej miski. Ser feta pokrój w kostkę. Przygotuj sos: tyle samo płynnego miodu, octu jabłkowego i oliwy wymieszaj starannie. Do arbuza wkładaj warstwami arbuzowe kostki, sałaty, fetę i dresing. Wszystkie składniki muszą być zimne.