Seniorze, możesz stracić prawo jazdy!
Prawdopodobnie od stycznia 2024 r. wejdą w życie nowe przepisy, które nakażą seniorom przeprowadzenie obowiązkowych badań psychotechnicznych. Wynik badań pokaże, czy senior będzie zdolny do dalszego samodzielnego prowadzenia samochodu.
Choć statystyki nie potwierdzają, by to seniorzy powodowali największą liczbę wypadków, to ta grupa kierowców będzie musiała odbyć badania, które ocenią koncentrację, sprawność fizyczną, ocenę sytuacji na drodze i refleks kierowcy.
Obecnie przepisy nie są jeszcze do końca sprecyzowane. Mówi się o badaniach dla kierowców po 65. roku życia przeprowadzanych co 3 lub 5 lat. Osoby powyżej 75 lat musiałyby poddawać się corocznym obowiązkowym badaniom. Możliwe, że kierowcy, którzy ukończyli 70 lat, będą musieli zdać testy sprawdzające wiedzę. Być może pewna grupa osób będzie musiała jeszcze raz zdać egzamin na prawo jazdy. Mówi się również o tym, że kierowcy w przedziale wiekowym 45–65 będą musieli wykonywać badania co 10 lat. Inna koncepcja zakłada badania co 15 lat, a dla osób po 70. roku życia co 5.
Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wraz z wiekiem spada wytrzymałość fizyczna, u niektórych osób pojawiają się problemy ze wzrokiem czy słuchem. Część osób jest tego świadoma, część jednak nie przyjmuje do wiadomości faktu, że swoją niedyspozycją mogą stanowić poważne zagrożenie w ruchu drogowym.
Symptomów, na które starsi kierowcy powinni zwrócić uwagę, jest kilka. Do wspomnianych problemów ze wzrokiem czy słuchem należy dodać problemy z oceną odległości i prędkości innych pojazdów, cukrzyca, problemy neurologiczne, choroby stawów, niewydolność nerek, kłopoty z koncentracją i pamięcią, choroby układu sercowego i naczyniowego, jaskra (w przypadku jazdy po zmroku), chroniczne zmęczenie oraz senność. Objawy nie muszą dyskwalifikować seniora jako kierowcy, jednak powinny zwrócić jego uwagę i wzbudzić odpowiedzialność za uczestników ruchu drogowego.
W chwili obecnej przepisy nie są sprecyzowane, pracuje nad nimi Unia Europejska. Nie wiadomo, czy utrata prawa jazdy będzie automatyczna do chwili wykonania badań, czy będzie okres przejściowy, czy nie. Dwie rzeczy są pewne. Unia pracuje nad przepisami i niedługo pojawią się konkrety. Każdy kierowca ma inną kondycję, jeden 70-latek może być w świetnej formie, inny w złej. Zatem nie chodzi o to, by wszystkim seniorom odebrać prawo jazdy. Chodzi o to, by sprawdzić, czy ich stan zdrowia pozwala na samodzielne kierowanie pojazdami. Jeśli badania wykażą, że kierowca nie może dłużej samodzielnie prowadzić samochodu, uprawnienia zostaną odebrane bezpowrotnie.
Jerzy Podniesiński, fot. Freepik, grafika “Mieszkaniec”