Będzie Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Po ponad siedmiu godzinach burzliwej dyskusji radni Koalicji Obywatelskiej przegłosowali projekt uchwały wprowadzający w stolicy Strefę Czystego Transportu. Będzie ona obowiązywała od lipca przyszłego roku.
Zmiana potrzebna, ale…
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu wzbudza wśród mieszkańców duże obawy. Temat jest mocno kontrowersyjny, co słychać było na wczorajszej sesji. W sali obrad pojawili się zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy wprowadzenia ograniczeń. Z ust tych ostatnich często słychać było hasła: „referendum”, „hańba” czy „precz z komuną Trzaskowskiego”.
Referendum lokalne w tej sprawie chcieli zaproponowali na poprzedniej sesji radni PiS, jednak propozycja ta została odrzucona przez koalicję rządzącą w mieście. Na wczorajszej sesji temat powrócił, choć apelujący o jego przeprowadzenie mieszkańcy oraz politycy, którzy pojawili się na sesji, otrzymali informacje wprost, że takowego nie będzie.
Na sali obrad pojawili się również zwolennicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu argumentując poparcie dla tego rozwiązania przede wszystkim poprawą jakości zdrowia swojego lub dzieci, co jest niepodważalną korzyścią mniejszych zanieczyszczeń powietrza.
Dwie poprawki Koalicji Obywatelskiej…
– To co nas niewątpliwie łączy to to, że wszyscy chcemy, aby w Warszawie było czyste powietrze. To co nas różni to to, jakimi metodami to wprowadzić – powiedział Jarosław Szostakowski, przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej.
Radny zgłosił dwie poprawki: wrócenie do obszaru strefy do tej, która była prezentowana podczas konsultacji, a także zmiany w załączniku nr 2, które doprecyzowały, których mieszkańców dotyczył będzie zakaz wjazdu.
…i osiemnaście Prawa i Sprawiedliwości
O wiele więcej uwag do projektu zgłosili radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy chcieli przede wszystkim wydłużenia czasu wdrożenia strefy oraz wydłużenia czasu stopniowego odchodzenia od starszych samochodów. Żadna z osiemnastu zmian nie uzyskała aprobaty mającego większość w Radzie Miasta Klubu Koalicji Obywatelskiej. Podobnie jak poprawka zaproponowana przez Lewicę.
Po odrzuceniu poprawek głosowano za projektem uchwały w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Za jej przyjęciem zagłosowało trzydziestu siedmiu radnych Koalicji Obywatelskiej oraz część radnych niezrzeszonych związanych z Lewicą. Przeciwko było piętnastu rajców Prawa i Sprawiedliwości oraz jedna radna niezrzeszona – Monika Jaruzelska, zaś dwoje innych radnych niezrzeszonych: Maria Jęda i Sebastian Kędzierski wstrzymało się od głosu.
Jakiego obszaru dotyczy SCT?
Zgodnie z przyjętym projektem uchwały SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą.
Zgodnie z przyjętymi założeniami do końca 2027 roku z obowiązków nałożonych w SCT zwolnieni będą mieszkańcy zameldowani w Warszawie i płacący w stolicy podatek. Dla tych osób reguły dotyczyły będą od 1 stycznia 2028 roku. Wówczas po strefie będą mogli poruszać się pojazdami z silnikiem Diesla nie starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym nie starszym niż 22 lata. Pozostałe osoby od lipca 2024 roku nie będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat lub pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Wyjątek stanowią seniorzy, którzy do końca 2023 roku ukończą 70 lat i byli właścicielami pojazdów przed przyjęciem uchwały o SCT. Po spełnieniu określonych warunków osoby takie, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
/MK/
Fot. UM