12 nowych „elektryków” w stolicy
Na warszawskie ulice wyjadą kolejne elektryczne autobusy niskopodłogowe. Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Solaris na kupno 12 takich pojazdów. Oznacza to, że po stolicy jeździć będzie już 174 autobusów zeroemisyjnych. Ich zakup finansowany jest m.in. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wygodne i oszczędne autobusy elektryczne
Nowe autobusy elektryczne w Warszawie będą mieć 18 metrów długości – to najdłuższe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym. Każdy z nich może jednocześnie zabierać na pokład ponad 120 pasażerów.
Zakupione Solarisy wyposażone są m.in. klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Wyposażone są również w udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami, takie jak przyciski opisane alfabetem Braille’a – informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.
Nowe autobusy trafią do Warszawy w czterech partiach. Pierwsze wyjadą na ulice stolicy jesienią 2024 roku, pozostałe do końca lutego 2025 roku. Będą stacjonować w zajezdniach Woronicza, Ostrobramska i Stalowa i stamtąd kierowane na trasy w ramach umowy przewozowej zawartej z MZA. Autobusy elektryczne mają wiele zalet, przede wszystkim pomagają dbać o jakość powietrza w Warszawie i komfort życia mieszkańców. Elektryki są ciche i nie emitują spalin. Dlatego nowe pojazdy będą kierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy.
Koszt zakupu nowych pojazdów wyniesie około 51 milionów złotych. Przy czym Miasto wyłoży około 12,8 milionów złotych, pozostała część to dotacja i pożyczka. Część pieniędzy – 13,44 milionów złotych – pochodzi ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 milionów złotych.
/JPN/
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego
Zdjęcie poglądowe – źródło ZTM