Zajezdnia Annopol nie zostanie oddana w terminie!
Na Annopolu trwa budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej. Prace miały zakończyć się 20 kwietnia 2024 roku. Już teraz wiadomo, że termin ten nie zostanie dotrzymany i opóźni się o kilka tygodni. W konsekwencji opóźni się również oddanie zajezdni do użytku.
Skąd to opóźnienie?
Jak poinformował Mieszkańca Rzecznik Prasowy Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz, przyczyną opóźnienia jest wybuch, do jakiego doszło pod koniec października 2023 roku. Do systemu kanalizacji przedostał się wówczas gaz. Akurat wtedy, gdy trwały prace spawalnicze, prowadzone przez jednego z podwykonawców. Iskra ze spawarki spowodowała jego wybuch. Eksplozja była tak silna, że wyrzuciła w powietrze pokrywy kanalizacyjne! Po tym wydarzeniu konieczne było zamknięcie placu budowy przy wjeździe na teren przyszłej zajezdni z uwagi na czynności policji i prokuratury.
Ten wypadek w poważnym stopniu zakłócił przebudowę jezdni ulicy Annopol. Część wcześniej przygotowanych robót trzeba było powtórzyć oraz zmienić technologię wykonania komory kanalizacyjnej – powiedział Mieszkańcowi Maciej Dutkiewicz. – Po eksplozji musieliśmy przerwać pracę związaną z przebudową komory i kolektora kanalizacyjnego, który znajduje się pod ulicą. Podwykonawca zajmujący się pracami w obrębie kolektora wstrzymał roboty, czasowo opuścił plac budowy.
Kiedy tramwaje pojawią się w zajezdni Annopol?
Jak poinformował Mieszkańca Maciej Dutkiewicz. Najbliższe miesiące będą poświęcone na montowanie instalacji, wykańczanie (tynkowanie, kładzenie kafelków itd.) oraz wyposażanie obiektu. Wszystkie budynki zajezdni (których jest aż 12) zostały już wybudowane. Ułożono już większość z 16 km torów i zamontowano 100 zwrotnic. Na końcowym etapie są prace związane z budową węzła wjazdowego oraz torów prowadzących do zajezdni. Rozpięta jest częściowo sieć trakcyjna na trasie dojazdowej o długości ok. 1 km.
Przeprowadzka do zajezdni na Annopolu rozpocznie się po zakończeniu wszystkich prac. Zaplanowano ją na Wakacje, choć – jak zapewnił Mieszkańca Rzecznik Prasowy Tramwajów Warszawskich, pierwsze testowe tramwaje mają pojawić się na terenie obiektu już w marcu.
Przeprowadzka nie będzie miała miejsca w jednym momencie. Rozruch nowego zakładu odbywa się w praktyce już nawet teraz: szkolenia i organizacja pracowników w innych zajezdniach – powiedział Maciej Dutkiewicz. – Odbiory nasilą się po zakończeniu robót przez wykonawcę. W wakacje, wtedy kiedy mniej tramwajów wyjeżdża na ulice miasta, będziemy stopniowo je przeprowadzać do nowej zajezdni. Wraz z tą przeprowadzką na miejscu zacznie pracować coraz więcej pracowników, którzy teraz swoje stanowiska pracy mają we wszystkich innych zajezdniach.
Według informacji przekazanej przez Rzecznika Prasowego, zajezdnia tramwajowa na Annopolu powinna w pełni normalnie pracować w czwartym kwartale tego roku, kiedy zakończone będą wszystkie przeprowadzki.
Zajezdnia Annopol
Zajezdnia tramwajowa na Annopolu ma być najnowocześniejszą w Polsce. Będzie w niej stacjonować ponad 150 tramwajów i pracować ponad 430 osób.
Zajmujący powierzchnie 12 hektarów obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Zasilany będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników.
Zajezdnia Annopol będzie piątą zajezdnią tramwajową w Warszawie. Czwartą, Żoliborz, zbudowano jeszcze w latach 60. XX wieku. Koszt jej budowy to ponad pół miliarda złotych.
/JPN/
lokalny portal informacyjny w Warszawie, gazeta Mieszkaniec
Źródło własne
Foto: Tramwaje Warszawskie