Spacerkiem przez Wisłę
Nowy most znacznie przybliżył prawobrzeżną Warszawę do centrum. Ma 452 metry długości, łączy Śródmieście z Pragą i z jednego brzegu Wisły na drugi można nim przejść w 6 minut, rowerzystom zajmie to 2 minuty.
Po dwóch latach od rozpoczęcia prac, 28 marca br. otwarty został most pieszo-rowerowy łączący ulicę Karową z ulicą Okrzei. To jedna z najdłuższych przepraw pieszo-rowerowych na świecie. Jest o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millenium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.
Zaraz po otwarciu pojawiło się mnóstwo ludzi, którzy podziwiali nową przeprawę i widoki, jakie z niej można oglądać. W następne, świątecznie dni tłum warszawiaków tylko gęstniał. Do przechadzki nową atrakcją Warszawy zachęcała też iście letnia pogoda. Do relaksu i podziwiania widoków praskiego brzegu, sąsiednich mostów, lasu wieżowców i malowniczej Starówki, zachęcają amfiteatralne siedziska, które ulokowane są na „zagięciach” mostu. Czy będą zachęcały także do imprezowania i raczenia się „procentami”? Jeśli tak, to będą to działania nielegalne, bo na moście nie wolno pić alkoholu, o czym informują znaki umieszczone w pobliżu wejść z obu stron. Porządku mają pilnować strażnicy miejscy. Czy na moście dozwolone będą imprezy niealkoholowe – trudno powiedzieć…
Budowa mostu pieszo-rowerowego
Prace przy budowie warszawskiej kładki pieszo-spacerowej rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Stalowa konstrukcja – rozpięta pomiędzy brzegami Wisły – wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Most poza funkcją komunikacyjną, ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękna panorama miasta pozwalają spacerowiczom i rowerzystom na chwilę relaksu.
Po otwarciu mostu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Do tej pory ul. Okrzei kończyła się w nadwiślańskich zaroślach.. Po otwarciu kładki, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko dojdzie na Krakowskie Przedmieście.
Teraz Zarząd Dróg Miejskich przystępuje do prac przygotowawczych przy wytyczeniu przejścia dla pieszych przy ul. Karowej. Będzie ono „przedłużeniem” mostu i wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Nowa „zebra” powinna być gotowa do końca wakacji.
Komentarze internautów
- Piękna błyskotka, taka nikomu niepotrzebna. Znikąd donikąd. Ale ładna. Jak stać nas, no to spoko.
- Tak, bardzo przyjemne do spacerowania w huku i spalinach.
- Jestem ciekawy kiedy dojdzie tak do wypadku. Pieszy#rowerzysta myślę że nie długo. Każdy chodzi jak chce, każdy jedzie jak chce.
- Popieram rozwój działań poprawiających rozwój sieci dla jednośladów, pieszych i dla aktywności sportowej.
- Cudo!
- Świetna sprawa!
- Powinien być oddzielony ciąg pieszych od rowerowego, wymalowany na biało czerwono, świetny widok byłby z góry I bezpieczniej przede wszystkim
- Pieszo – rowerowy? A gdzie tu jest wydzielony pas dla rowerów, a gdzie dla pieszych? Czy rowerowy w tym znaczeniu, że można tylko przeprowadzić rower? To jakieś nieporozumienie.
BaN
Źródło: UM, ZDM
Foto: UM, otwierające – C. Warś, pozostałe E. Lach
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec