Czekając na tramwaj
29 października o godzinie 4:06, pierwszy tramwaj linii 4 wyjechał z nowej zajezdni Annopol.
– Niedawno z naszej zajezdni Annopol wyjechały pierwsze tramwaje. To historyczne wydarzenie, gdyż w ostatnich latach w Polsce oddano do użytku niewiele zupełnie nowych zajezdni tramwajowych. (…) Nasza zajezdnia w hali postojowej może pomieścić aż 152 tramwaje – poinformowały Tramwaje Warszawskie na swoim profilu na FB.
Patrząc z tej perspektywy, Warszawa naprawdę może się pochwalić nową inwestycją. Mieszkańcy zastanawiają się jednak, czy dzięki niej na terenie Białołęki pojawi się więcej linii tramwajowych?
– Zajezdnia Annopol zlokalizowana na Białołęce a my mieszkańcy wschodniej Białołęki wciąż bez tramwajów, tu tylko jedzie autobus – czytamy na FB. Przypominamy, że Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki.
Czekając na tramwaj
Niestety budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2028 roku. Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, gdzie będzie się łączyć z istniejącą siecią tramwajową. Dalej torowisko będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na sprawne po łączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza oraz istniejącą siecią tramwajową.
Zajezdnia na Annopolu była planowana od lat 60. Plany odłożono ponieważ w latach 60. i 70. tramwaje w Warszawie były zagrożone likwidacją. Nowa zajezdnia to zautomatyzowany, ekologiczny i najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zajmuje powierzchnię prawie 12 hektarów. Położono tu ponad 16 km torów. Obiekt wyposażony jest w inteligentny system sterowania i – jako pierwszy w Polsce – jest zasilany w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Są pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki, jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowiska oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika. Więcej informacji: zajezdniaannopol.pl
Foto: Tramwaje Warszawskie
/ak/