Dworzec i tunel, który połączy obie Pragi
– Tylko nie na Wschodnią! Nie damy rady wciągnąć bagaży po schodach, a windy przecież nie ma!
To zdanie jak mantrę powtarzają podróżni, którym Dworzec Warszawa Wschodnia od wielu lat kojarzy się z czekaniem na pociąg w warunkach raczej spartańskich…
Dlatego z radością i nadzieją na tak wyczekiwane zmiany informujemy, że PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. Modernizacja ma zwiększyć przepustowość, objąć przebudowę peronów oraz wybudowanie tunelu łączącego ul. Żupniczą z Kijowską, czyli Pragę-Południe z Pragą-Północ.
Warszawa Wschodnia obsługuje dziennie średnio
37 tys. pasażerów, a ich liczba z roku na rok rośnie. Dlatego unowocześnienie dworcowej infrastruktury jest niezmiernie ważne. Całkowitej przebudowie ulegną perony, które będą mieć ujednoliconą wysokość, co przestanie utrudniać wsiadanie i wysiadanie do i z pociągu. Pojawią się windy, które ułatwią poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami. Przebudowie ulegną przejścia podziemne. Pasażerowie zyskają także schody ruchome.
Mieszkańcy czekają na zmiany i komentują:
– Remont obiecywany lata temu – Oby! Bo ten dworzec jest okropny. – Będzie się działo.
W nowym tunelu znajdzie się jednojezdniowa ulica, rezerwa pod linię tramwajową, chodniki oraz rowerowe drogi (po obu stronach tunelu).
Po zachodniej stronie tunelu czyli bliżej dworca przewidziano miejsce na infrastrukturę tramwajową. Nowy tunel zostanie połączony z istniejącymi przejściami podziemnymi, co ułatwi poruszanie się po stacji.
– W ramach zadania przebudowany zostanie także przystanek Warszawa Stadion. Dobudowany zostanie nowy peron, który będzie służył podróżnym do czasu zakończenia wszystkich prac na linii średnicowej. Powstanie również długo wyczekiwany przez pasażerów łącznik przystanku kolejowego z metrem (…) – informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Prace obejmą także wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego. Przebudowa Warszawy Wschodniej przyniesie zmiany w zarządzaniu ruchem kolejowym. Nowa nastawnia będzie wyposażona w komputerowe systemy sterowania ruchem.
Prace rozpoczną się w 2026 r. i potrwają do 2029 r. Szacunkowa wartość tej inwestycji wyniesie 4 mld zł.
Inwestycja w liczbach
• 7 zmodernizowanych peronów; • 2 zmodernizowane perony na przystanku Warszawa Stadion oraz budowa peronu tymczasowego; • 7 przebudowanych wiaduktów kolejowych; • 1 nowa estakada o długości 1600 metrów; • 14 wind na perony; • 2 windy do łącznika metro-Warszawa Stadion i 1 winda na peron tymczasowy;
• 7 par (góra i dół) schodów ruchomych; • 1 para schodów do łącznika metro Warszawa Stadion oraz 1 para schodów na peron tymczasowy; • ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej; • 170 zamontowanych nowych rozjazdów.
TeO
Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski PKP PLK
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec