„Wszystkie Małgośki Świata”
Od piątku 9 lutego przez dwa miesiące w Bibliotece Narodowej oglądać można będzie wystawę Wszystkie Małgośki Świata – inaugurującą Archiwum Polskiej Muzyki Rozrywkowej w BN. Główną bohaterką wystawy jest Maryla Rodowicz, ukazana m.in. przez pryzmat twórczości Agnieszki Osieckiej. Ekspozycja obejmuje liczne materiały audiowizualne, płyty, gitary, stroje estradowe, fotografie, a nawet czerwone Porsche, którym wokalistka jeździła w latach 70. Historia Maryli Rodowicz pozwala nam zobaczyć dużą część obrazu rozrywki w czasach PRL i kolejnych dziesięcioleciach.
Wystawa Wszystkie Małgośki Świata będzie otwarta dla zwiedzających od 9 lutego do 9 kwietnia, od poniedziałku do soboty w godz. 8.30–20.30 w gmachu głównym Biblioteki Narodowej przy al. Niepodległości 213. Wstęp wolny.
Archiwum Polskiej Muzyki Rozrywkowej – którego powstanie właśnie inaugurujemy – podobnie jak istniejące już w Bibliotece Narodowej Archiwum Polskiego Jazzu, będzie gromadzić spuścizny najwybitniejszych twórców polskiej muzyki, tym razem tej bardziej popularnej: rękopisy, zarówno teksty jak i nuty, nagrania we wszystkich postaciach: płyty, taśmy, wideo; nagrody i wyróżnienia, dokumenty osobiste oraz różne materiały związane z historią polskiej kultury masowej. Biblioteka Narodowa zwraca się do kompozytorów, autorów tekstów piosenek, piosenkarek i piosenkarzy z zaproszeniem do przekazywania swoich osobistych archiwów.
W Bibliotece Narodowej istnieje Archiwum Jazzu Polskiego, które otwarto w 2011 r. przyjęciem spuścizny Krzysztofa Komedy. Następnie BN otrzymała kilkadziesiąt archiwów osobistych polskich muzyków jazzowych, poczynając od tworzących w latach 50. XX w. aż po Włodka Pawlika.
Maryla Rodowicz jest ikoną polskiej muzyki rozrywkowej. Występowała przed kilkoma pokoleniami Polaków, zdobywając wiernych zwolenników i wytrwałych przeciwników. Budziła i budzi kontrowersje, nie pozostawia obojętnym. Aktywna twórczo do dziś, z sukcesem występowała już w połowie lat 60. na scenach studenckich. Po ogólnopolskim debiucie w Opolu szybko stała się najpopularniejszą polską wokalistką. Jej kolejne piosenki natychmiast zdobywały listy przebojów, często stając się hitami wszech czasów. Współpracowała z najwybitniejszymi kompozytorami i autorami tekstów, występowała z czołowymi muzykami i wokalistami. Do legendy przeszła jej współpraca z Agnieszką Osiecką: pośród wielu tekstów poetki śpiewanych przez Rodowicz najsłynniejsza jest porywająca Małgośka (muz. Katarzyna Gärtner), która stała się motywem przewodnim wystawy. W 2013 r. wokalistka przekazała swoje archiwum do BN. Prace nad wystawą trwały od 2014 r.
Stało na estradce dziewczę płowe i speszone, w płachcie czy serwecie, i rozsnuwało przede mną coś, co nazwałabym soc-Ameryką: ni to Kujawy, ni to Ohio, ni to miedza, ni to trakt indiański, (…) ni to z Pewexu, ni to naprawdę. (…) Nie wiem, co to było, ale to było bardzo ładne – pisała Agnieszka Osiecka o swoim pierwszym spotkaniu z Marylą Rodowicz.
Twórczość Agnieszki Osieckiej, której przyjaźń z Marylą Rodowicz zaowocowała powstaniem niezapomnianych przebojów, w tym właśnie tytułowej Małgośki, jest obecna na wystawie w wielu miejscach. Wśród prezentowanych rękopisów i maszynopisów poetki szczególną rolę odgrywa poświęcone wokalistce opowiadanie Marylka, wplecione w teksty kuratorskie tworzące narrację wystawy, którego fragmenty są napotykane przez widza podczas wędrówki wśród eksponatów.
Na wystawie można zobaczyć kilkaset archiwalnych fotografii, kolekcję najważniejszych płyt, 19 oryginalnych kostiumów estradowych, 12 obrazów Edwarda Dwurnika inspirowanych płytami Maryli Rodowicz, albumy z wycinkami prasowymi, a także – wyświetlane na ponad 20 ekranach – archiwalne materiały audiowizualne: nagrania z festiwali w Opolu i Sopocie, telewizyjne wywiady, fragmenty filmów i sztuk teatralnych, teledyski. Wśród eksponatów jest czerwone Porsche 911 T 2.2 z roku 1971, którym artystka jeździła w latach 70.