Veturilo nie dla każdego
W Wawrze pojawi się pierwsza i jedyna stacja Veturilo. Rembertów i Wesoła na razie stacji nie mają. Tamtejsi mieszkańcy raczej nie mają też co liczyć na rozbudowany system miejskiego roweru.
– Nowa stacja Veturilo zostanie uruchomiona na przełomie marca i kwietnia na stacji benzynowej PKN ORLEN przy ul. Wydawniczej w Wawrze. To jedna z 11 stacji Veturilo, które w tym roku zostaną uruchomione dzięki współpracy Nextbike Polska S.A. z Koncernem – mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska S.A.
W ramach bezpłatnych pierwszych 20 minut każdego wypożyczenia można z niej bez problemu dojechać zarówno do stacji Rechniewskiego – Nowaka-Jeziorańskiego, jak i stacji Pętla Gocławek.
Jedna stacja na całą dzielnicę to jednak zdecydowanie zbyt mało. Jak dowiedział się „Mieszkaniec” zarząd Dzielnicy Wawer wyrażał chęć rozszerzenie Veturilo.
– Niestety, miasto wybrało inną koncepcję, która nie obejmuje Wawra, Wesołej i Rembertowa. Mamy nadzieję, że w przyszłości Veturilo będzie obecne w Wawrze w ramach miejskiej koncepcji, czego oczekuje wielu mieszkańców – podkreśla rzecznik Wawra Konrad Rajca.
Zapotrzebowanie na stacje Veturilo w Rembertowie potwierdza przedstawicielka tamtejszego urzędu. Dzielnica wystąpiła do Zarządu Dróg Miejskich z pismem odnośnie dodatkowych stacji Veturilo w latach 2018-2020 informując, że jest zainteresowana możliwością rozbudowy systemu z własnych środków poprzez uruchomienie dodatkowych dwóch stacji nie objętych w wariancie III Koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo po 2016.
– Wskazaliśmy dwie lokalizacje stacji: ul. Marsa przy stacji PKP Rembertów oraz al. gen. A. Chruściela „Montera” przy rondzie gen. A.E. Fieldorfa „Nila”. W chwili obecnej czekamy na odpowiedź ZDM – tłumaczy Katarzyna Roth-Sikorska z Urzędu Dzielnicy Rembertów.
Jak usłyszeliśmy w ZDM, na podstawie wyników konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2015 r. powstała „Koncepcja funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo po 2016”, która określa lokalizacje wypożyczalni funkcjonujących w latach 2017-2020 (więcej www.rowery.um.warszawa.pl). Ze względu na ograniczone środki finansowe przyjęto II wariant rozwoju, zakładający powiększenie systemu do 300 wypożyczalni – nowe stacje zostały zlokalizowane przede wszystkim w centrum i jego okolicy.
– Dzielnice Rembertów i Wesoła znajdują się poza obszarem funkcjonowania systemu ze względu na niską gęstość zabudowy i miejsc pracy. System jest przeznaczony dla obszarów o znacznie większej liczbie mieszkańców i celów podróży – stacje na obszarach o charakterze podmiejskim nie cieszą się popularnością. Ponadto, charakter tych dzielnic sprawia, że większość potencjalnych podróży rowerem odbywa się w kierunku stacji kolejowych, nie zaś w stronę centrum – zatem zalecanym rozwiązaniem byłoby uruchomienie osobnego systemu do obsługi tej relacji na wzór dzielnicy Ursynów, gdzie generatorem ruchu jest metro. Pojedyncze stacje na ich obszarach nie będą miały uzasadnienia – stwierdza Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.
Jak wyjaśnia rzecznik ZDM, stacje w dzielnicy Wawer przewidziane są w III wariancie rozwoju systemu, zaś w przypadku Rembertowa trwają konsultacje dotyczące możliwości postawienia stacji na jej terenie.
fot. Veturilo – Nextbike Polska