Rewolucja komunikacyjna na Zielonej Białołęce?
O potrzebie poprawy komunikacji na Zielonej Białołęce mówi się od dawna. O ile Tarchomin czy Nowodwory mają doskonałe połączenie z resztą miasta, o tyle wschodnia część dzielnicy wciąż boryka się z komunikacyjnymi bolączkami. Autobusów jest za mało, nie dojeżdżają wszędzie, a na tramwaj wciąż jeszcze musimy „chwilę poczekać”.
Skąd takie dysproporcje pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią jednej dzielnicy? Oczywiście dlatego, że Tarchomin powstał o wiele wcześniej, Zielona Białołęka wciąż się rozbudowuje, a za dynamicznym wzrostem mieszkańców nie nadąża przestarzała infrastruktura drogowa.
Zarząd Transportu Miejskiego (w odpowiedzi na pytania radnej Marioli Olszewskiej) wskazał konkretne miejsca, które muszą zostać przebudowane, aby wprowadzić autobusy w rejonie ul. Chudoby i Kroczewskiej. Do zrobienia jest sporo. Przebudowa ul. Zdziarskiej odc. Ruskowy Bród – Chudoby, ul. Mańkowskiej i Olesin, trzeba też zmienić geometrię przy wjeździe w ul. Olesin i skrzyżowania ul. Ruskowy Bród/Zdziarska.
ZTM jednoznacznie wskazuje, że wprowadzenie komunikacji miejskiej w rejonie ul. Chudoby będzie możliwe dopiero wtedy jak Dzielnica ( to jej zadanie) poprawi stan dróg po których miałby jechać autobusy. Mieszkańcy zdają sobie sprawę z tego, że na wszystkie zmiany trzeba poczekać, jednak mają inny pomysł, który można zrealizować szybciej. Jednokierunkowa linia autobusowa – choć w niewielkim stopniu pozwoliłaby na skomunikowanie rejonu ul. Kroczewskiej.
– Nie otrzymaliśmy jeszcze z ZTM wytycznych w sprawie ewentualnej przebudowy ulic w tym rejonie pod kątem uruchomienia komunikacji miejskiej, więc trudno określać zakres prac i szacować koszty. Z tego co rozumiemy, pomysł z ruchem jednokierunkowym zrodził się dlatego, że ulice w tej części dzielnicy, a zwłaszcza ul. Kroczewska, są wąskie. Jednak nie tylko szerokość drogi jest tu przeszkodą. Ulica Kroczewska nie wytrzyma regularnych kursów autobusów ZTM, bo ma za małą nośność – mówi Marzena Gawkowska z Urzędu Dzielnicy Białołęka. Dodaje też, że aby komunikacja miejska mogła zostać w tej ulicy poprowadzona, droga musi zostać zbudowana od podstaw na solidnej podbudowie.
Są dobre wieści – w tym roku zostanie wybudowana pętla przy ul. Chudoby czyli 370-metrowy fragment drogi (z chodnikiem, oświetleniem i odwodnieniem) wraz z częścią dla autobusów.
– Mamy pozwolenie na budowę wydane w trybie specustawy drogowej, wybranego i wprowadzonego na plac budowy wykonawcę. Czekamy na wydanie części nieruchomości. Budowę samej inwestycji drogowej poprzedzi budowa wodociągu – podkreśla rzeczniczka.
Kolejna ważna sprawa dla mieszkańców wschodniej Białołęki to przedłużenie ul. Hemara wraz z budową mostu nad Kanałem Bródnowskim. Po zakończeniu tej inwestycji (planowane w połowie wakacji), będzie można zacząć planowanie przedłużenia linii 152.
Linia 152 na trasie TARCHOMIN – Świętosławskiego – Świderska – Ćmielowska – Światowida (powrót Światowida – Świętosławskiego) – Modlińska – Klasyków – Bohaterów – Wałuszewska – Żyrardowska – Zegarynki – BIAŁOŁĘKA DWORSKA – Cieślewskich – Białołęcka – Hemara – Ostródzka – Berensona – Skarbka z Gór – OS. DERBY ma zostać wprowadzona po przebudowie ul. Głębockiej wraz z nową pętlą na Grodzisku. Na to trzeba jednak jeszcze poczekać. Jest inny pomysł, który ma ułatwić życie przyszłym uczniom budowanej szkoły przy ul. Warzelniczej.
– Planujemy, aby placówka przy Warzelniczej została otwarta w drugim semestrze roku szkolnego 2018/19. Przed oddaniem szkoły do użytku będziemy uzgadniali z ZTM komunikację pod kątem tej placówki – podkreśla Marzena Gawkowska.
foto: warszawa.wikia.com