Metro się rodzi, Kondratowicza umiera?
Wzdłuż ul. Kondratowicza, pod ziemią, powstaje stacja metra C21 „Bródno” – pomiędzy skrzyżowaniami z Łabiszyńską oraz Bazyliańską i Rembielińską.
Ruch kołowy w tej okolicy został wstrzymany. Nie jeżdżą autobusy, nie jeżdżą samochody osobowe. Przechodniów też wyraźnie mniej.
Ten bezruch ma trwać trzy lata…
Na przystanku przy Rembielińskiej toczy się dyskusja pasażerów czekających na autobus:
– Żal mi tych sklepikarzy na Kondratowicza – mówi kobieta w sile wieku. – Za rok ich tam nie będzie. Splajtują. Już teraz widać, że klientów mało. Bo ani wygodnie dojechać, ani dojść. A co będzie za trzy lata?
– Coś za coś, proszę pani – włącza się mężczyzna w podobnym wieku. – Nie da rady inaczej.
Przystanek, na którym toczy się rozmowa, usytuowany jest przy Galerii Renova, która od momentu zamknięcia Kondratowicza notuje zwiększone obroty mniej więcej o jedną czwartą, tak samo zresztą, jak i okoliczne sklepy. Na pobliskich przystankach zatrzymuje się teraz więcej autobusów jeżdżących tu po zmienionych trasach. Przez Rembielińską koło Galerii przewija się więc także zdecydowanie więcej pasażerów, którzy w ten rejon przenieśli swoje preferencje zakupowe, kosztem, rzecz jasna, sklepów na Kondratowicza. Tutejsze przystanki są teraz ważnym węzłem przesiadkowym; stąd można udać się we wszystkie praktycznie kierunki Bródna i Targówka – tramwajem lub autobusem.
A jak jest teraz na Kondratowicza?
W barze Amrit Oriental sala świeci pustkami. W Hong Ngoc podobnie. W sklepach Sokołowska Spiżarnia, Wszystko dla domu i Carrefour Express – klientów zdecydowanie mniej niż zwykle. Widać to zresztą na chodniku przed sklepami. Kiedyś o tej porze (w samo południe) – setki kupujących, dziś – ledwie kilka lub kilkanaście osób.
W Carrefour Express szefowa zmiany mówi, że obroty sklepu spadły o ponad połowę! Potwierdza to się w innych miejscach. Tylko w aptece ten spadek jest znacznie mniejszy, bo korzystają z niej głównie (jak i wcześniej) okoliczni mieszkańcy.
Strach wśród właścicieli biznesów na Kondratowicza jest dość powszechny. Byli bowiem przygotowani na utrudnienia związane z budową metra i na spadek obrotów, ale nie przypuszczali, że organizatorzy ruchu na zamkniętej ulicy nie pomyślą o tym, jak dopuścić na zaplecze i na puste chodniki samochody osobowe, którymi przyjeżdżała tutaj większość klientów. Bo to by znacznie poprawiło obrót. Niedawno wzdłuż ciągu handlowego odbyła się więc zbiórka podpisów pod petycją o dopuszczenie aut do sklepów, restauracji, barów i punktów usługowych.
Co dalej?
Janina Kondracka, mieszkanka osiedla przy Rembielińskiej ma na to taką odpowiedź:
– Jeśli im władze na tę petycję nie odpowiedzą pozytywnie, to oni przeniosą się w większości gdzie indziej. Kilku może zostanie. A potem znów się zjawią. Przyroda nie znosi próżni. Metro da im klientów, może nawet więcej niż teraz.
Ale przedsiębiorcy mają obawy:
– Chodzi o to – mówi jeden z nich, zastrzegając anonimowość – żeby wejścia i wyjścia ze stacji były zaplanowane z każdego narożnika tego naszego skrzyżowania, w tym również z rejonu przystanków komunikacji tramwajowej. I to tak, żeby prowadziły również w naszym kierunku. Pisaliśmy nawet o tym do stołecznego Ratusza… Ale jak słyszałem, podobno stacja Bródno ma się nazywać Rembielińska i to nas niepokoi, że większość ruchu pasażerów będzie skierowana w tamtą stronę – w kierunku Galerii Renova.
Tymczasem rozpoczęły się konsultacje dotyczące zmian w komunikacji po uruchomieniu nowych stacji II linii metra na Pradze Północ i Targówku. W poniedziałek, 15 kwietnia br. na pytania internautów odpowiadał Dyrektor ZTM Wiesław Witek. To był początek. Planowane jest pięć spotkań z mieszkańcami Targówka, Białołęki, Marek i Pragi Północ oraz możliwość składania petycji i wniosków na adres konsultacje@ztm.waw.pl. Swoją opinię wyrazić będzie można także podczas otwartego posiedzenia Rady Warszawskiego Transportu Publicznego we wtorek, 4 czerwca, w godzinach 17.00-20.00 w Centrum Kreatywności Targowa przy ul. Targowej 56 na Pradze Północ.
Zakończyła się budowa wschodniego odcinka II linii. Generalny wykonawca przekazał już komplet dokumentacji dzięki której można rozpocząć procedurę końcowych odbiorów inwestycji. Budowa zakończyła się na dzień przed planowanym terminem. Powstało 3,12 km trasy oraz trzy stacje metra: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.