E-kontrola jeszcze w tym roku
Na początek krótkie wyjaśnienie czym jest e-kontrola. To sprawdzenie czy kierowcy zapłacili za parkowanie dzięki kamerom zamontowanych na samochodach. Kamery zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekażą te dane do systemu, który zweryfikuje wniesienie opłaty za dany pojazd.
– Na początek wykonawca dostarczy nam dwa samochody (o napędzie elektrycznym) wyposażone w specjalny system e-kontroli. Pojazd będzie kontrolował wyznaczoną strefę, zaś umieszczone na nim kamery odczytają tablice rejestracyjne zaparkowanych aut. System porówna lokalizację wykonanych zdjęć z bazą płatnych miejsc postojowych, a następnie zweryfikuje, czy dany pojazd ma opłacone parkowanie. Jeżeli nie – kierowca otrzyma pocztą wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej. Kontrola będzie wykonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, aby wyeliminować pomyłki: np. pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu. Dodatkowo wykonawca zapewni szkolenia operatorów oraz usługi utrzymaniowe i rozwoju systemu – wyjaśnia ZDM.
Po testach w przetargu wybrana została najkorzystniejsza oferta – złożyła ją firma Smart Factor Sp. z o.o. z Warszawy, która za dostarczenie dwóch sztuk samochodów elektrycznych, dwóch systemów mobilnej kontroli pojazdów wraz ze szkoleniem operatorów systemu oraz usługą utrzymaniową przez okres 36 miesięcy ma otrzymać 1 959 390 zł brutto. System jest skonstruowany tak, że nawet w razie awarii samochodu można zamontować go na innym pojeździe.
Podstawowym celem e-kontroli jest zwiększenie efektywności działań kontrolnych w strefie płatnego parkowania. Dziś opłaty wnoszone przez kierowców sprawdza blisko 50 kontrolerów, dlatego też wiele osób ryzykuje, nie płacąc za parkowanie i licząc, że patrol pojawi się gdzie indziej. Dwa samochody wyposażone w kamery mogą osiągnąć skuteczność porównywalną z 10 patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochrona środowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tym idzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń.
Przypominamy, że w ostatnim czasie zapadł wyrok NSA który jednoznacznie stwierdził, że numery rejestracyjne nie są danymi osobowymi, a to oznacza że system e-kontroli jest w pełni legalny.
Źródło: zdm.waw.pl