Nowe buspasy
W przyszłym roku autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego będą jeździły po nowych buspasach. Rozpoczęło się projektowanie kolejnych wydzielonych pasów dla transportu publicznego.
Dziś mamy w Warszawie ok. 70 km funkcjonujących buspasów. Dzięki temu, że są wydzielone z normalnego ruchu drogowego, autobusy WTP przemieszczają się nimi szybko i sprawnie. Tysiące pasażerów – np. autobusy jeżdżące buspasami na Trasie Łazienkowskiej do centrum w ciągu godziny przewożą ponad 8 tys. osób – zyskują znakomity dojazd do pracy, szkoły, kina itp. To oznacza także mniej aut na ulicach miasta a tym samym mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniej hałasu. Wyznaczanie nowych buspasów jest jednym z elementów zmian w polityce transportowej służących poprawie jakości powietrza zapowiedzianych przez Rafała Trzaskowskiego, prezydenta stolicy.
W przyszłym roku wyznaczone zostaną kolejne kilometry nowych buspasów. W Zarządzie Transportu Miejskiego rozpoczęły się prace nad projektami organizacji ruchu wprowadzającej wydzielone pasy dla autobusów na ulicach:
- Bitwy Warszawskiej – w obu kierunkach, od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Grójeckiej;
- Radzymińskiej – kierunek północny, wyjazd z miasta, od ul. Trockiej do Łodygowej;
- Puławskiej – w obu kierunkach, od Doliny Służewieckiej do al. Wilanowskiej.
Przygotowana zostanie także analiza zasadności wytyczenia buspasa w al. Prymasa Tysiąclecia między ul. Górczewską a rondem Zesłańców Syberyjskich. Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania). /um/