Most pieszo-rowerowy w Warszawie – taniej niż planowano!
Fot: Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął przetarg na budowę mostu dla pieszych i rowerzystów, który połączy oba brzegi Wisły. Planowany koszt inwestycji to około 120 milionów złotych, czyli dużo mniej niż wcześniej zakładano. Budową nowego mostu na Pragę zajmie się firma Budimex. Dzięki nowej kładce przeprawa przez Wisłę zajmie pieszym około 6 minut, a rowerzystom tylko około 2 minut.
Warszawski most pieszo-rowerowy – Budimex zbuduje go taniej?
Po kilku miesiącach analiz Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zdecydował o tym, kto zbuduje pierwszy w stolicy most przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Wstępny kosztorys budowy warszawskiego mostu pieszo-rowerowego, przygotowanego przez ZDM, opiewał 176 mln złotych. Budimex zobowiązał się zrealizować przedsięwzięcie za 120 mln 961 tys. zł. To o blisko 60 mln mniej niż zakładano.
Ogłoszony przez ZDM przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem. Na wizji lokalnej na miejscu powstania mostu dla pieszych i rowerzystów pojawiło się aż 15 różnych firm. Ostatecznie w przetargu na budowę mostu pieszo-rowerowego w Warszawie , oprócz Budimexu, wzięły jeszcze udziały cztery firmy i konsorcja: Intop z Warszawy (wycena prac na 89 mln 975 tys. zł brutto), Mostostal Warszawa (wycena prac na 159 mln 442 tys. zł brutto), Strabag z siedzibą w Pruszkowie (wycena prac na 134 mln 613 tys. zł brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (wycena prac na 228 mln 292 tys. zł brutto).
Ze względu na dużą skalę przedsięwzięcia analiza wszystkich złożonych ofert zajęła warszawskiemu Zarządowi Dróg Miejskich więcej czasu niż zwykle. Ostatecznie uznano, że najbardziej korzystną jest oferta Budimexu, która opiewa na kwotę o jedną trzecią niższa od kosztorysu inwestorskiego, przygotowanego przez ZDM.
Prawdopodobnie ani wcześniej, ani w przyszłości nie udałoby się wybrać rzetelnego wykonawcy, który zbudowałby most na wysokości ulic Okrzei i Karowej, tak tanio. Wpływ na to ma zapewne popandemiczna sytuacja na rynku budowlanym, ale też fakt, że zaprojektowany most będzie pierwszą tej skali budowlą w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. Warto więc mieć ją w swoim portfolio.
Zarząd Dróg Miejskich
Fot: Zarząd Dróg Miejskich
Warszawski most pieszo-rowerowy – gdzie powstanie?
Będzie to pierwsza tej skali budowla w Polsce i jedna z nielicznych w Europie. Dzięki nowej kładce przeprawa przez Wisłę zajmie pieszym około 6 minut, a rowerzystom tylko około 2 minut.
Most pieszo-rowerowy połączy warszawskie bulwary na wysokości ulicy Karowej z rewitalizowanymi obszarami prawobrzeżnej Warszawy tuż przy ulicy Stefana Okrzei. Tym samym powstanie trasa, prowadząca z Krakowskiego Przedmieście poprzez Powiśle na praską ulicę Ząbkowską. Przeprawa znacznie podniesie więc komfort użytkowników jednośladów oraz pieszych.
Miejsce pod budowę warszawskiego mostu dla pieszych i rowerzystów zostało wybrane nie przypadkowo. Od lewobrzeżnej strony planowana przeprawa pieszo-rowerowa znajdzie się bowiem blisko centrum stolicy oraz Starego Miasta. A jak wiadomo, jest to rejon o dużym znaczeniu turystycznym, chętnie odwiedzany zarówno przez zagranicznych gości, jak i polaków.
Fot: Zarząd Dróg Miejskich
Warszawski most pieszo-rowerowy – jak będzie wyglądał?
Warszawski most pieszo-rowerowy wykonany zostanie ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu, czyli z materiału wytrzymałego na wilgoć. Osadzony zostanie na siedmiu żelbetonowych podporach. Nowa przeprawa będzie jednopoziomowa. Fragment przed pierwszym filarem dochodzący do Bulwarów Wiślanych podzielony zostanie na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Po między nimi znaleźć mają się schody wbudowane w taras bulwaru.
Długość planowanego mostu pieszo-rowerowego na Pragę wyniesie 452 m. Czyli warszawska kładka będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge! Planowana szerokość nowej konstrukcji w najwęższym punkcie to 6,9 m, a w najszerszym, znajdującym się nad nurtem rzeki – 16,3 m. Piesi i rowerzyści będą poruszać się po tej samej drodze, czyli nowa przeprawa nie będzie podzielona na strefy pieszą i rowerową. Zgodnie z planem na warszawskim moście pieszo-rowerowym znajdą się również 2 strefy wypoczynkowe z miejscami do siedzenia. Oświetlenie zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most pieszo-rowerowy na Pragę zostanie objęty monitoringiem.
Fot: Zarząd Dróg Miejskich