Ruszyła budowa mostu pieszo-rowerowego!

Rozpoczęły się prace nad budową przeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę. By przygotować teren pod budowę, wykonawca wyciął zarośla i około 40 drzew po praskiej stronie. W zamian za to, będzie musiał posadzić 60 nowych drzew. Wydział Ochrony Środowiska przygotował już listę gatunków odpowiadających za utrzymanie naturalnego drzewostanu w siedlisku łęgowym.

Przypomnijmy, że nowy most połączy Bulwary Wiślane z Pragą Północ na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Po przygotowaniu terenu wykonawca rozpocznie pomiary geodezyjne i wyrównywanie terenu, w miarę warunków pogodowych. Ciężki sprzęt, taki jak dźwigi, pojawi się na miejscu najwcześniej w marcu. Prace budowlane nabrać mają tempa na wiosnę. Zgodnie z planami, budowa nowej przeprawy potrwać ma dwa lata.

Wycieli, będą sadzić!

Prace nad budową nowej przeprawy przez Wisłę musiały zacząć się od przygotowania terenu. Od strony Śródmieścia powstający most trzeba będzie tylko wkomponować w istniejącą tu infrastrukturę. Zupełnie inaczej jest z praskim brzegiem, ponieważ jest to obszar mocno zarośnięty. Wykonawca, czyli Budimex, zmuszony był więc usunąć część roślinności. Pod topór poszło około 40 drzew oraz 5606 m2. krzewów i zarośli! Wycinka odbyła się za zgodą instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska, które wyznaczyły odpowiednią porę roku, tak by prace miały jak najmniejszy wpływ na ekosystem.

W ramach rekompensaty za usuniętą roślinność firma Budimex zmuszona będzie posadzić nowe krzewy i 60 drzew. Wydział Ochrony Środowiska przygotował już listę gatunków, najbardziej pożądanych ze względu na gniazdujące tu ptaki. Będą to więc między innymi klony polne „Elsrijk”, dęby błotne i graby pospolite oraz krzewy, takie jak tawuła japońska i dereń biały. W bliskim sąsiedztwie mostu pieszo-rowerowego pojawić ma się zieleniec o powierzchni 5,3 tys. m2, składający się z 2 drzew i wielu krzewów. Reszta, czyli 58 drzew zostanie posadzona poza obrębem budowy.

Budowa mostu pieszo-rowerowego ma być prowadzona w stopniu jak najmniej inwazyjnym dla przyrody i odbywać się pod nadzorem ornitologicznym. W planach jest wykonanie lęgowisk zastępczych dla ptaków w postaci budek lęgowych umiejscowionych na podporach mostu.

Tak będzie wyglądał

Projekt mostu pieszo-rowerowego był gotowy już na początku zeszłego roku. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Zarząd Dróg Miejskich wyłonił ją w międzynarodowym konkursie architektonicznym.

Nowa przeprawa ma być jednopoziomowa i wspierać się na siedmiu żelbetonowych podporach. Sam most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu, czyli rdzawej blachy. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Powstający most pieszo-rowerowy będzie miał 452 m długości, stanie się więc jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Szerokość konstrukcji ma być zmienna, w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Na lewym brzegu Wisły, tuż przed ostatnim filarem, przeprawa podzieli się na dwie rampy, przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi znajdą się schody dwubiegowe ze spocznikiem.

Na przeprawie znajdą się dwie strefy wypoczynkowe z drewnianymi ławami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Koszt budowy przeprawy pieszo-rowerowej na Wiśle wynosi 120 mln 961 tys. zł brutto.

Źródło i foto: Zarząd Dróg Miejskich;



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content