Veturilo 2023-2028 – Przetarg rozstrzygnięty!

Rozstrzygnięto przetarg na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028. Nadzorem nad warszawskimi rowerami miejskimi zajmie się firma Nextbike GZM. Wiązać się to ma z dużymi zmianami w funkcjonowaniu wypożyczalni. Przebudowa systemu oraz sześcioletnie utrzymanie ma kosztować w sumie 104,9 mln zł brutto.

Veturilo – Jak będzie wyglądać po 10 latach funkcjonowania?

Według zapowiedzi Miasta nowy system wypożyczania jednośladów Veturilo ma być sprawniejszy i lepszy od dotychczasowego i spełniać oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników, dlatego planując zmiany wzięto pod uwagę głosy mieszkańców, którzy uczestniczyli w konsultacjach społecznych jeszcze w 2019 roku.

Jak zatem ma się zmienić Veturilo?

Firma Nextbike zadeklarowała między innymi, że będzie naprawiać zepsuty sprzęt w ciągu 12 godzin od momentu pojawienia się ich na liście zgłoszeń oraz usuwać usterki w ramach podstawowych przeglądów okresowych co 30 dni. Ponadto 10% rowerowej floty mają stanowić coraz popularniejsze elektryki. Rowery tego typu znacząco ułatwiają poruszanie się pod górę. Sprawdzą się również na dłuższych dystansach. Na tym jednak nie koniec.

Nowe Veturilo ma niemal całkowicie różnić się od dotychczasowego. Przebudowany zastanie praktycznie cały istniejący obecnie system wypożyczania jednośladów. Oto co się zmieni:

  • Nowa konstrukcja stacji rowerowych – Każda ze stacji Veturilo składać się będzie ze stojaków kształcie odwróconego U, które pozwalają na stabilne oparcie ramy roweru. Znikną z nich elektrozamki, które były dotychczas stosowane. Zamiast nich każdy rower będzie wyposażony w unieruchamiającą go blokadę na koło.
  • GPS na rowerach i na stacjach Veturilo – Każdy rower i każda stacja mają być wyposażone w GPS, co umożliwi określenie stacji, w której należy rower zwrócić.
  • Zwrot rowerów nie tylko na stacjach – System GPS, w który mają być wyposażone rowery umożliwić ma ich zwrot poza stacjami. Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić w dowolnym miejscu, oczywiście z zachowaniem pewnych zasad i przy poszanowaniu przepisów ruchu drogowego.
  • Brak terminali komputerowych na stacjach Veturilo – Istotną zmianą ma być likwidacja terminali komputerowych, które obecnie służą do rejestracji w systemie, wypożyczania i zwrotu rowerów. Stały się one bowiem po prostu zbędne, ponieważ od lat ponad 90% użytkowników Veturilo korzysta z aplikacji mobilnej.
  • Nowa aplikacja i jej alternatywa – Modernizacja systemu Veturilo obejmie również wspomnianą wyżej aplikację oraz stronę internetową Veturilo, które zostaną zaprojektowane od podstaw zgodnie z najnowszymi trendami. Pojawić ma się też alternatywa dla aplikacji w postaci Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115, z którym system wypożyczania jednośladów ma być zintegrowany.
  • Stacje tymczasowe – Ciekawą innowacją ma być możliwość ustawienia, na wniosek miasta, każdego roku do dziesięciu stacji tymczasowych. Z założenia mają pojawiać się one maksymalnie na 48 godzin przy okazji wydarzeń sportowych lub kulturalnych.
  • Wypożyczanie rowerów nie tylko w sezonie – Wszystkie stacje rowerowe mają być własnością miasta, dzięki czemu rowery Veturilo będą mogły służyć warszawiakom również poza sezonem sezonem rowerowym.
  • Więcej rowerów – Liczba jednośladów może się zwiększyć do 5500 sztuk. Rdzeń systemu stanowić ma 3000 rowerów przypisanych do 300 stacji, jednak Warszawa będzie mogła dokupić do 2500 sztuk. Mają to być standardowe rowery miejskie, czyli wygodne i wyposażone w duże koła oraz w bagażnik. Mają być oczywiście jak najbardziej wytrzymałe, aby znieść częste użytkowanie.
  • Nowy cennik – Wprowadzenie nowego systemu wypożyczania rowerów Veturilo ma się również wiązać ze zmianami w kosztach korzystania z jednośladów. Miasto przewiduje możliwość ewentualnego wprowadzenia elastycznej taryfy oraz zniżek dla konkretnych grup, takich jak studenci, seniorzy czy osoby posiadające Kartę Warszawiaka.

Od chwili, gdy Veturilo pojawiło się na warszawskich ulicach, jego popularność stale rosła. System przetrwał nawet czasy pandemii, mimo licznych ograniczeń nakładanych przez rząd oraz pracy zdalnej, które znacznie ograniczyły ruch uliczny. Liczba wypożyczeń wyniosła w tym okresie około 3 mln. Obecnie jednak zainteresowanie rowerami gwałtownie rośnie. W czerwcu tego roku padł absolutny dzienny rekord wypożyczeń – 31 488! /jn/

Źródło: Urząd m.st. Warszawy



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content