Lokomotywownia „Olszynka Grochowska” wpisana do rejestru zabytków
Budynek hali lokomotywowni „Olszynka Grochowska” został objęty prawną ochroną konserwatorską i trafił do rejestru zabytków. Hala, która została zbudowana w latach 30. XX w., usytuowana jest przy ul. gen. J. Chłopickiego 53.
Hala została wzniesiona w związku z elektryfikacją Warszawskiego Węzła Kolejowego. Budynek miał obsługiwać 4 tory postojowe i służyć do bieżącej konserwacji elektrowozów. Projektantem hali był Wacław Żenczykowski, projektant i wykładowca Politechniki Warszawskiej. Prace budowlane rozpoczęły się na przełomie 1937 i 1938 r. i ukończone pod koniec 1938 r. Halę lokomotywowni „Olszynka Grochowska” wsparto na 22 słupach, przykryto beczułkowym sklepieniem. Taka konstrukcja dachu powstała dzięki przeprowadzonym badaniom i statystycznym obliczeniom. Lekka konstrukcja miała być łatwa do utrzymania i konserwacji.
Podczas II wojny światowej budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem. Infrastruktura techniczna, poza głównym węzłem kolejowym, została zniszczona, ale na szczęście zabudowa stacji Grochów nie uległa zniszczeniu. Po wojnie obsługiwała tabor kolejowy zarówno z prawo-, jak i lewobrzeżnej Warszawy. Hala pełniła swoją funkcję do przełomu lat 60. i 70. Później część zadań przejęła hala elektrowozowni Nowy Grochów. Hala lokomotywowni „Olszynka Grochowska” wykorzystywana jest obecnie do obsługi lokomotyw elektrycznych.
– W kształcie swoim hala harmonizuje z sylwetką nowoczesnych elektrowozów, w szczególności zaś będzie odpowiadała lokomotywom przyszłości o liniach opływowych – czytamy na stronie Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Projekt został uznany za nowatorski.
Budowa hali lokomotywowni „Olszynka Grochowska” była świadectwem rozwoju technicznego II Rzeczypospolitej i zastosowania najnowszych rozwiązań technologicznych. Przed budową dachu wykonano testy obciążeniowe na modelach hali, które potwierdziły trwałość zaproponowanego rozwiązania.
W karcie ewidencyjnej budynku odnotowano wartości zabytkowe hali, tj. unikalną, nowatorską konstrukcję stropu hali oraz zachowanie elementów konstrukcyjnych oraz wyposażenie w stanie oryginalnym. Również bryła budynku łącząca nowatorskie rozwiązania technologiczne z architekturą modernistyczną jest wartością zabytkową. Hala lokomotywowni „Olszynka Grochowska” jest jednym z nielicznych budynków, który przetrwał w dobrym stanie II wojnę światową, uniknął późniejszych modernizacji i jest użytkowaną lokomotywownią w stolicy. /om/
Źródło: www.mwkz.pl