Wymiana opon w samochodzie krok po kroku?
Każdy kierowca powinien pamiętać o wymianie opon w dwóch sezonach – letnim i zimowym. Przejściowe okresy są bardzo pracowitym czasem dla pracowników warsztatów wulkanizacyjnych. Wymiana opon w Warszawie musi przebiegać według kilka etapów – demontażu starej opony, montażu i wyważaniu nowej opony, dokręceniu kół do auta. Co warto wiedzieć o każdym z wymienionych etapów?
Demontaż starej opony samochodowej – pierwszy krok
Demontaż opony to pierwszy krok, jaki należy wykonać przy profesjonalnej wymianie opon w samochodzie. Każdy pracownik warsztatu wulkanizacyjnego powinien pamiętać o czujnikach ciśnienia (umieszczonych w zaworze lub kanale centralnym), obecności montażownicy i łyżki do opon. W początkowych fazach demontażu czujnik ciśnienia musi się zawsze znajdować pod stopką montażownicy.
Samochód – po wstępnym poluzowaniu śrub – zostaje lekko podniesiony na podnośniku przed pracownika warsztatu. Podczas zdejmowania kół z osi ani jedno z nich nie może stykać się z podłożem. Ważne jest także spuszczenie powietrza z nich. Dopiero wtedy może dojść do tzw. odbijania – dokładnym odciągnięciu obrzeża bocznych ścian opony od felgi. Skutecznie ściągnięcie opon z felgi odbywa się dzięki obecności montażownicy.
Wymiana opon w Warszawie (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-177-wymiana-opon-i-wulkanizacja/miasto-warszawa) to dość częste zadanie, z jakimi muszą się zmierzyć pracownicy warsztatów wulkanizacyjnych.
Wymiana opon – Warszawa (i nie tylko)
Według jednej szkoły zakładanie nowej opony powinno się odbyć przy użyciu tzw. past montażowych, które zostały wytworzone na bazie substancji ropopochodnych. Należy koniecznie wyszukać pasty o jak najlepszym składzie i jakości. Najtańsze pasty mogą niechcący penetrować w głąb gumy w oponie i tym samym niszczyć stopkę koła.
Głównym zadaniem dobrej jakości past montażowych jest minimalizowanie tarcia, jakie powstaje podczas montażu nowej opony samochodowej. Takie działanie skutecznie zapobiega ewentualnym uszkodzeniom w ogumieniu. Pracownicy warsztatu umieszczają nową oponę w feldze, umiejscowionej na montażownicy. Krawędzie wewnętrznej i zewnętrznej ściany koła powinny położyć się na płetwie tego urządzenia. Gdy opona zostanie usadowiona na feldze (wciąż na montażownicy), należy ją napompować (do ciśnienia zaleconego przez producenta). Wzrost ciśnienia powoduje, że opona idealnie dopasowuje się do felgi.
Wyważenie opony
Po zdemontowaniu opony nadchodzi kolejny krok wymiany opon (np. w Warszawie). Należy zająć się jej wyważeniem. Owa procedura znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo późniejszej jazdy. Wyważanie kół – w skrócie – polega na równomiernym rozłożeniu masy felgi i opony (wokół środka obrotu). Wykorzystuje się do tego charakterystyczne ciężarki, które muszą cechować się odpowiednią sztywnością, sprężystością, kształtem. Nie mogą spowodować uszkodzeń felgi przy nabijaniu, jednakże muszą też do niej trwale przylegać. Dobranie właściwych ciężarków to trudne zadanie – ich kształt musi pasować do obręczy – to znacząco zmniejsza ryzyko odpadnięcia ciężarka.
Dokręcanie koła do samochodu – ostatni krok wymiany opon w Warszawie (i nie tylko)
Ostatnia czynność, jaką wykonuje się przy profesjonalnej wymianie opon samochodowych, to dokręcanie koła.
Odpowiednio wyważone i napompowane koło, połączone już z nową oponą, może zostać zamontowane ponownie do pojazdu. Opona może zostać dokręcona dopiero wtedy, gdy auto już nie znajduje się na podnośniku – to ważne. Dokręcanie dokonuje się przy użyciu specjalistycznego klucza dynamometrycznego, dzięki któremu można szybko i bezproblemowo dokręcić śruby z odpowiednim, bardzo dokładnie dobranym „momentem”. Wszystko musi odbyć się klarownie – zbyt mocne dokręcenie śrub mogłoby spowodować poważne uszkodzenia gwintów, późniejsze problemy przy odkręcaniu kół.
W Warszawie (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-177-wymiana-opon-i-wulkanizacja/miasto-warszawa) można odnaleźć wiele profesjonalnych warsztatów, w których pracują doświadczeni fachowcy.
Artykuł sponsorowany