Rozbudowa linii kolejowej na trasie Dworzec Wschodni – Nasielsk
Polskie Linie Kolejowe planują rozbudowę linii kolejowej z Dworca Wschodniego do Nasielska. Przygotowano kilka projektów. Niedawno odrzucono najbardziej kontrowersyjny z ich, zgodnie z którym tory miałyby przeciąć park przypałacowy w Jabłonnie. Wybrano natomiast dwa inne projekty – w marcu 2023 roku mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się, który z nich powinien zostać wprowadzony w życie.
Tory nie przetną lasu!
Celem planowanej przebudowy linii kolejowej z Dworca Wschodniego do Nasielska ma być rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego, co w założeniu ma poprawić komunikację na tym odcinku. Inwestycja wymaga zatem ułożenia dodatkowych torów. Którędy pobiegną?
W odrzuconym wariancie tory miałyby odbić w lewo kilkaset metrów przed stacją Płudy i przebiec między innymi przez… park przypałacowy w Jabłonnie. Na szczęście PKP PLK wyrzuciło projekt do kosza.
Jaką trasą pobiegnie nowa linia kolejowa z Dworca Wschodniego do Nasielska? Dwa projekty do wyboru
W toku prowadzonych analiz studialnych, na obecnym etapie wybrane zostały dwa korytarze: numer 4 i nr 6 – powiedział “Mieszkańcowi” Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Wykonawca studium przeprowadzi teraz analizy techniczne, które określą dokładny przebieg każdego z nich. Rezultaty prac zostaną zaprezentowane samorządom w I kwartale 2023 roku, a mieszkańcom na przełomie I i II kwartału 2023 podczas zaplanowanych konsultacji społecznych.
Korytarz nr 4 prowadzi od stacji Warszawa-Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9 (Warszawa – Trójmiasto). Następnie przed Legionowem odgałęzia się w kierunku wschodnim. Kolej rozpatruje poprowadzenie torów w tunelu pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, a następnie już na powierzchni w kierunku północno-zachodnim pomiędzy Olszewnicą Starą i Kałuszynem, dalej przez Kikoły oraz wschodni obszar Psucina i Studzianek. Korytarz został wytyczony do przystanku Kątne.
Korytarz nr 6 biegnie od stacji Warszawa-Praga wzdłuż linii kolejowej nr 9 (Warszawa – Trójmiasto), dalej przez Legionowo. Za Chotomowem nowa trasa oddzieli się od dotychczasowej linii kolejowej w kierunku północnym po zachodniej stronie Krubina. Dalej tory poprowadzone będą przez Czarnowo, Psucin i wschodnią część miejscowości Studzianki. Nowa trasa połączy się z istniejącą linią w okolicy przystanku Kątne.
Powyższe projekty poprowadzenia dodatkowych torów na trasie Dworzec Wschodni – Nasielsk mają być obiektem konsultacji społecznych. Zaplanowano je na pierwszy i drugi kwartał 2023 roku. Odbędą się wtedy spotkania, podczas których mieszkańcy będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami i wyrazić swoje opinie.
Celem konsultacji jest ostateczny wybór korytarza wraz z wariantem, który uwzględni interes społeczny oraz możliwości realizacji ważnego społecznie projektu jakim jest budowa nowego odcinka linii kolejowej z Warszawy w kierunku Nasielska i poprawa kolejowej oferty połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych – powiedział Karol Jakubowski.
Szacowana wartość inwestycji dla dwóch wybranych do rozważenia projektów określona zostanie w późniejszych etapach inwestycji, ponieważ uzależniona jest od przygotowania analiz technicznych. /jpn/
Foto: pixabay.com