Bez świadectwa energetycznego nie sprzedasz, nie wynajmiesz mieszkania
28 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie przepisy znowelizowanych ustaw o charakterystyce energetycznej budynków oraz prawa budowlanego. Co to oznacza? Konieczność wykonania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub mieszkania przez osoby, które zamierzają sprzedać lub wynająć dom/lokal. Obowiązkiem nie zostaną objęte nieruchomości wynajmowane przed wejściem w życie nowych przepisów.
Do tej pory świadectwo energetyczne obowiązywało dla nieruchomości, które powstały po 2009 r. Od 28 kwietnia 2023 r. dokument będzie wymagany także dla starszych budynków.
Czym jest świadectwo energetyczne?
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dokument sporządzony na podstawie oceny energetycznej budynku (obliczenie zapotrzebowania domu na energię niezbędną do ogrzewania pomieszczeń, ciepłej wody, funkcjonowania wentylacji, oświetlenia czy klimatyzacji). Dane zawarte w świadectwie trafiają do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Inne potoczne nazwy dokumentu to świadectwo energetyczne, certyfikat energetyczny czy paszport energetyczny.
Ważne! Świadectwa energetycznego nie należy mylić z audytem energetycznym, który służy do określenia wykonania termomodernizacji budynku.
Kto musi posiadać świadectwo energetyczne?
Właściciele lub zarządcy budynków jednorodzinnych, wielorodzinnych, właściciele mieszkań. Osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. W przypadku nowych nieruchomości świadectwo energetyczne będzie niezbędne przy odbiorze budynku. Kopia takiego dokumentu musi być dołączona do zawiadomienia o ukończeniu budowy lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Świadectwo energetyczne należy posiadać, chcąc zamieścić informację o zamiarze sprzedania lub wynajęciu mieszkania. Informacje zawarte w świadectwie energetycznym mają pomóc najemcy/kupującemu w oszacowaniu kosztów zużycia energii. Świadectwo energetyczne będzie musiało zostać załączone przy sporządzaniu aktu notarialnego – umowy zbycia prawa własności czy prawa do lokalu spółdzielczego. Notariusz ma odnotować w akcie fakt przekazania świadectwa. W przypadku nieprzekazania dokumentu, notariusz będzie musiał pouczyć osobę, na której ciąży obowiązek posiadania świadectwa energetycznego, o karze grzywny za niewywiązanie się z tego obowiązku. Za brak wymaganego świadectwa, zgodnie z art. 42 ustawy, grozi nawet 5000 zł grzywny. Kary finansowe będą dotyczyć także osób, które sporządzają świadectwa z zafałszowanymi informacjami.
Kopia świadectwa energetycznego będzie też niezbędna do zawarcia umowy najmu.
Co powinien zrobić właściciel mieszkania w budynku wielorodzinnym?
Należy udać się do zarządcy/administracji, która udostępni dokumentację techniczną budynku w celu sporządzenia świadectwa energetycznego – Art. 9. 1. ustawy. Koszt sporządzenia dokumentu ponosi właściciel lokalu.
Jaki jest koszt sporządzenia charakterystyki energetycznej?
Wszystko zależy od rodzaju obiektu, jego wielkości, kształtu, przeznaczenia czy lokalizacji. Szacuje się, że jest to obecnie przynajmniej 300 zł.
Ważność świadectwa energetycznego
Świadectwo energetyczne będzie ważne 10 lat, chyba że po jego wystawieniu, przed upływem ważności dokonano np. termomodernizacji, wymiany okien czy źródeł ciepła.
Kto może wystawić świadectwo energetyczne i w jakiej formie?
Wyłącznie osoby do tego uprawnione, wpisane na listę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Świadectwa energetyczne mogą być wystawione w postaci papierowej lub elektronicznej.
https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych
Wzory świadectwa charakterystyki energetycznej oraz odpowiedzi na ważne pytania:
https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/Swiadectwa-charakterystyki-energetycznej
/om/ Warszawski Portal Informacyjny Gazety Mieszkaniec
Źródło: www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/efektywnosci-energetycznej-budynkow, isap.sejm.gov.pl
Foto: Freepik/kjpargeter; pixabay.com (świadectwo)