Autobusy do zadań specjalnych
Zdjęcia poglądowe
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił w połowie sierpnia br. przetarg na nowe autobusy. Nic w tym dziwnego, wszak stolica co jakiś czas wymienia lub unowocześnia tabor. Zaskakujące jest jednak to, że jednym z warunków przetargu jest zasilanie pojazdu olejem napędowym.
W czasach, w których Warszawa stawia na pojazdy nisko- i zeroemisyjne, chwali się nowoczesnymi elektrycznymi pojazdami, wymianą starych spalinowych pojazdów na nowoczesne, wprowadza Strefę Czystego Transportu, mówi o „Zielonej Wizji Warszawy”, monitoruje powietrze razem z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska, taka decyzja może zaskakiwać. Jest jednak konkretny powód takich planów. Autobusy zostaną kupione w ramach budowania powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.
Obrona cywilna Powrót do ogólnokrajowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej, rozwój odpowiedniej infrastruktury mającej pomóc w sytuacjach kryzysowych to dobry krok. Tym bardziej, że te kwestie zostały dekady temu zaniedbane. Należy także zdać sobie sprawę z tego, że sama infrastruktura nie wystarczy. Potrzebne jest świadome, wyedukowane społeczeństwo. Wojewódzki POLiOC przewiduje takie rozwiązania. Szczegółowe wytyczne wojewody mazowieckiego dostępne są na stronie www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/ochrona-ludnosci-i-obrona-cywilna |
– Autobusy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, zwiększając komfort podróżowania po stolicy, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach lub leżankach. Dlatego będą wyposażone w systemy ich mocowania. Adaptacja do takiego transportu ma być szybka i łatwa, możliwa do wykonania bez specjalistycznych narzędzi (a jeśli będą konieczne, mają się znaleźć na wyposażeniu) – czytamy w komunikacie ZTM.
Autobusy napędzane olejem napędowym sprawdzą się także w chwilach braku prądu elektrycznego i pozostałych źródeł energii.
Nowe autobusy to osiemnastometrowe „przegubowce”. Mają znaleźć się w taborze Miejskich Zakładów Autobusowych do grudnia 2026 r. Pojazdy będą spełniać standardy Warszawskiego Transportu Publicznego – będą to autobusy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, miejsca dla wózków i blokady alkoholowe dla kierowców. Pojazdy będą posiadać udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – m.in. przyciski opisane alfabetem Braille’a, informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę. Każdy autobus zabierze do 130 pasażerów wliczając miejsca siedzące i stojące. Dostawa autobusów została podzielona na dwie transze – po 60 pojazdów. Do każdej części przetargu możliwe jest zamówienie uzupełniające – na dodatkowe 100 autobusów (po 50 sztuk w każdej części). Zarząd Transportu Miejskiego będzie się starał o dofinansowanie zakupu z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026. |
MaG
Foto: freepik.com
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec