Będzie tunel pod Dworcem Wschodnim

Miasto sfinansuje projekt tunelu pod Dworcem Wschodnim a PKP PLK włączą ten projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. Właśnie podpisano porozumienie w tej sprawie.

Nowe połączenie drogowe i tunel w ciągu planowanej ul. Tysiąclecia (pod układem torowym stacji kolejowej Warszawa Wschodnia) są bardzo potrzebne. Infrastruktura kolejowa stanowi barierę przestrzenną na obszarze Pragi i ważne jest każde nowe powiązanie w układzie transportowym tej części Warszawy. Dodatkowo przekształcenia funkcjonalne obszarów otaczających rejon Dworca Wschodniego będą powodowały wzrost ruchu w tym rejonie. Wykazały to prognozy wykonane w ramach prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Sama Warszawa Wschodnia ma być docelowo najważniejszym węzłem przesiadkowym po prawej stronie Wisły, integrującym kolej dalekobieżną, podmiejską, metro, tramwaje, autobusy miejskie oraz transport autobusowy o znaczeniu ponadregionalnym, przy zapewnieniu odpowiednich warunków dla ruchu pieszego i rowerowego. Wizja tego węzła powstaje obecnie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – opracowanie jest dofinansowane ze środków UE w ramach CEF.

Modernizacja linii średnicowej i planowana gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia jest w zasadzie jedynym dogodnym momentem na równoległą realizację nowego układu ulicznego i przeprawy tunelowej. Istotą podpisanego właśnie porozumienia jest uzyskanie spójnej dokumentacji budowlanej uwzględniającej w ramach inwestycji kolejowej wszystkie niezbędne rozwiązania umożliwiające równoległą realizację inwestycji drogowej – dotyczy to m.in. usunięcia wszelkich niezbędnych kolizji.

Przedsięwzięcie jest elementem nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę Północ z Pragą Południe, 15 maja zakończyły się konsultacje społeczne tego projektu. Przez lata planowano tutaj budowę szerokiej arterii, która nigdy nie powstała. W tym czasie zmieniły się potrzeby miasta. Teraz stolica przedstawia propozycję wykorzystania dawnej rezerwy pod Trasę Tysiąclecia na odcinku od alei Solidarności do ul. Grochowskiej. Teren ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkanek i mieszkańców. Warszawa odchodzi od budowania szerokich arterii tuż pod oknami domów mieszkalnych. Zamienia je na lokalne połączenia i trasy pieszo-rowerowe, wkomponowane w zieleń oraz wysokiej jakości przestrzeń publiczną.

Miasto chce zastosować nowe rozwiązania z zakresu mobilności. Planuje połączenie całości terenu ciągiem dróg rowerowych, stworzenie licznych miejsc przyjaznych pieszym. Zostaną wytyczone lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasa dla tramwaju. Zaproponowano cały układ wzajemnie powiązanych nowych placów i skwerów oraz rozwiązania dotyczące małej architektury.

Koncepcja przekroju tunelu zakłada ulicę po jednym pasie w każdym kierunku (dodatkowe pasy pojawią się w obrębie samych skrzyżowań z Kijowską i Żupniczą). Po zachodniej stronie ulicy – bliżej Dworca Wschodniego – będzie miejsce na linię tramwajową i przystanek umiejscowiony przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). Takie ulokowanie przystanku spowoduje, że pasażerowie tramwaju zainteresowani przesiadką na pociąg nie będą musieli przekraczać jezdni. Po obu stronach układu będą chodniki i drogi dla rowerów. /um/



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content