Białołęka czeka na linie tramwajowe. Na jakim etapie są planowane inwestycje?

Ratunkiem dla poprawy komunikacji na Białołęce są tramwaje. W najbliższych latach jedna z linii ma zostać przedłużona, planowane są też dwie nowe. Mieszkańcy czekają na nie z niecierpliwością. Sprawdzamy na jakim etapie są inwestycje.

Tramwaj na Winnicę

Ten niewielki, ale bardzo istotny fragment linii tramwajowej ma powstać w 2021 r. Przypomnijmy: nowe tory rozpoczną się od miejsca, gdzie obecnie tramwaje linii 2 kończą swoją trasę – obok pętli autobusowej Nowodwory, na wysokości ul. Strumykowej. Blisko kilometrowy odcinek szyn wybudowany zostanie obok powstającej także w ramach tej inwestycji nowej jezdni ul. Światowida. Na końcu trasy – u zbiegu ul. Dionizosa i Winorośli – zamontowany zostanie rozjazd dzięki, któremu tramwaje dwukierunkowe będą mogły zmieniać kierunek jazdy. Uzupełnieniem układu torowego, będzie pętla umożliwiająca zawracanie również tradycyjnym składom. Na początku maja Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na wykonawcę tego odcinka linii. Co dzisiaj się dzieje w tym temacie?

– Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, ale przed nami odwołanie, które niedawno wpłynęło. Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych Krajowa Izba Odwoławcza najpóźniej do 8 października musi rozpoznać sprawę i wyznaczyć termin rozprawy – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj na Zieloną Białołękę

Szyny na wschodniej Białołęce wraz z układem drogowym będą rewolucją komunikacyjną w tym rejonie. Linia tramwajowa zapewni szybki dojazd do II linii metra, a nowy układ drogowy wraz z infrastrukturą rowerową będzie stanowić nowy korytarz komunikacyjny. Przypominamy jej przebieg: tory pobiegną z Bródna na Zieloną Białołękę wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej. Dalej – wzdłuż planowanej Trasy Olszynki Grochowskiej aż do pętli w pobliżu szkoły podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek.

Tramwaje Warszawskie zakończyły już prace nad koncepcją przebiegu trasy i wiaduktu nad trasą S8, która wymagała osobnych uzgodnień z GDDKiA. Trwa przygotowanie materiałów, by uzyskać decyzję środowiskową.

Planujemy skonsultowanie z warszawiakami szczegółów dotyczących nowej linii – zapowiada przedstawiciel spółki.

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej

Ta linia tramwajowa, która ma przebiegać wzdłuż głównej arterii Białołęki jest wyczekiwana m.in. przez mieszkańców Żerania, zakłada ona przedłużenie trasy tramwajowej z Żerania w kierunku Tarchomina . Tutaj prace są najmniej zaawansowane, ale nic w tym dziwnego, bo ta inwestycja jest „najmłodsza”. Obecnie przygotowywana jest specyfikacja do przetargu na koncepcję trasy, która jest niezbędna by uzyskać decyzję środowiskową.

Budowa linii tramwajowych na Białołęce jest szansą na sprawną komunikację zbiorową. Ich budowa jest wyczekiwana przez mieszkańców i wcale nas to nie dziwi. Jest to ekologiczny i szybki transport w porównaniu do stojącej w korkach komunikacji indywidualnej.