Dla kogo Strefa Czystego Transportu?
Na ostatniej sesji Rady Warszawy wiele emocji i kontrowersji wzbudził temat związany z ograniczeniami wjazdu do siedmiu stołecznych dzielnic.
Propozycja Strefy Czystego Transportu zakłada objęcie ponad dwukrotnie większego obszaru niż w pierwotnej propozycji. Ma ona obowiązywać na terenie całych trzech dzielnic: Pragi Północ, Śródmieścia i Żoliborza, a także objąć niemal całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwat przyrody) i Ochotę, większość Mokotowa oraz połowę Woli.
Zgodnie z propozycją osoby zamieszkałe dane obszary i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełnienia wymagań strefy podczas pierwszych dwóch etapów jej wprowadzania. Reguły zawarte w ramach SCT dotyczyć będą tych mieszkańców od stycznia 2028 roku. Wtedy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Pozostałe osoby oraz osoby, które nabyły pojazd po przyjęciu uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu od lipca 2024 roku nie będą mogły poruszać się w wyznaczonym terenie pojazdami z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
W związku z wieloma głosami sprzeciwu wobec tego pomysłu projekt uchwały nie znalazł się ostatecznie na czwartkowej sesji Rady Warszawy. Przeciwnicy wprowadzenia SCT mówią o ograniczeniu ich praw, koszcie wymiany samochodów na nowsze oraz uderzeniu w najbiedniejszych mieszkańców stolicy.
Opozycyjni radni z Prawa i Sprawiedliwości chcieli, aby 11 lutego 2024 roku odbyło się referendum lokalne. Zaproponowali pięć pytań, na które mieliby odpowiedzieć mieszkańcy stolicy i dotyczyłyby one: wprowadzenia tzw. Strefy Tempo 30 – ograniczenia prędkości pojazdów do 30km/h na obszarze 90% powierzchni miasta; zwężenia „kluczowych ulic przed oddaniem do użytku obwodnicy Śródmieścia”; rozszerzania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego bez pozytywnych opinii dzielnicowych rad; likwidacji miejsc parkingowych bez tworzenia nowych miejsc postojowych w najbliższej okolicy oraz wprowadzenia Strefy Czystego Transportu przed wybudowaniem III i IV linii metra.
Propozycja ta nie zyskała jednak większości. Za przeprowadzeniem referendum było 19 radnych z PiS, przeciwko głosowało 30 rajców z klubu KO, zaś jeden radny niezrzeszony wstrzymał się od głosu.
Jak zapowiadają urzędnicy temat Strefy Czystego Transportu pojawi się na sesji Rady Warszawy w późniejszym terminie.
/MK/
Foto: UM
gazeta Mieszkaniec
Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec