E-M@TI-ON w CodeWeek

Od 6 do 21 października br. trwał CodeWeek – Europejski Tydzień Kodowania. W ramach tego wydarzenia w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej odbył się finał polskiej części projektu Erasmus+ E-M@TI-ON finansowanego przez Unię Europejską. W tym projekcie biorą udział nauczyciele z hiszpańskiej C.E.I.P. Antonio Machado w Collado Villaba, portugalskiej Agrupamento de Escolas Dr. Francisco Sanches w Bradze, greckiej Rallia Protiba Piramatika Dimotika Sxolia w Pireusie, niemieckiej Europaische Schule Munchen w Monachium, szwedzkiej Fole Skola Fole Stenkyrka SO Region Gotland w Visby oraz szkoły gospodarzy wydarzenia.

Polska koordynator, Danuta Agnieszka Pawlikowska (na zdjęciu przy stanowisku, na którym uczniowie programowali roboty LEGO Mindstroms) wyjaśnia intrygującą nazwę projektu: – E-M@TI-ON, to E jak elektronika, M@TI jak matematyka, ON to aktywizacja umysłów. No i oczywiście – emocje, odczucia…

A emocji w czasie CodeWeek było wiele. Tak na przykład po dobrze wykonanym zadaniu (programowanie za pomocą małych robotów – ozobotów) cieszyła się dyrektor warszawskiej podstawówki Dorota Pykiel.

 Odkodowywanie emocji zakodowanych specjalnym kodem. Bariera językowa nie stanowi żadnego problemu. Na zdjęciu Kasia z Polski, Anabela z Portugalii, Lotta ze Szwecji oraz Evangelia z Grecji.

Finał CodeWeek polegał m.in. na „oswajaniu” kodowania, które przeciętnemu człowiekowi wydaje się pojęciem abstrakcyjnym. A jak się okazuje kodowanie jest powszechne w naszym życiu.

Uczniowie podstawówki, w której gościły zagraniczne delegacje, pokazywali i wyjaśniali, choćby w jaki sposób, poprzez użycie konkretnego algorytmu, sprawnie i szybko ułożyć kostkę Rubika. José z Portugalii z uwagą wykonywał wskazówki nastolatków. – Bardzo ciekawym doświadczeniem jest, że uczniowie wchodzą w rolę nauczycieli, a my, dorośli, się od nich uczymy – podkreśla Karolina Sokołowska z polskiej ekipy projektu.

Rubenowi z Niemiec i Raquel z Hiszpanii uczniowie tłumaczyli programowanie w języku HTML.

Po wydarzeniu uczniowie, młodzi dziennikarze szkolnej Gazety nieCałej, przeprowadzili wywiad z zagranicznymi gośćmi.

A nagrodami za dobrze wykonane zadania w czasie CodeWeek były specjalne złote medale.

Nad kilkudniowym pobytem w Warszawie i zajęciami nauczycieli z programu Erasmus+ E-M@TI-ON czuwał (choć na odległość, bo z Hiszpanii) główny koordynator projektu Pedro Fernandez.