Growth mindset – jak pomagać dziecku w nauce języków?

Growth mindset – jak pomagać dziecku w nauce języków?

Na początku jest szalony entuzjazm, świetna zabawa, gotowość do działania. Z czasem jednak pojawiają się potknięcia, spadek motywacji, wątpliwości i zniechęcenie. Nauka języków to zadanie wymagające. Na drodze do zdobywania kolejnych umiejętności warto wspierać dziecko na wiele różnych sposobów.

Zainteresowanie

Dzieci mogą, a nawet jest to wskazane, rozpocząć przygodę z językiem angielskim naprawdę wcześnie. Kursy angielskiego dla dzieci w Warszawie na Bemowie organizowane są dla dzieci już w wieku 3 lat: https://earlystage.pl/pl/szkola/bemowo-jelonki.

Wczesne rozpoczęcie nauki może dawać genialne efekty, pod warunkiem jednak, że dziecko jest, pod kątem rozwoju społecznego, gotowe podejmować aktywności grupowe. Nie należy jednak do tego zmuszać. Jeśli nie widać u dziecka takiej chęci, być może na kurs języka angielskiego powinno wrócić dopiero w wieku 6 lat, w momencie rozpoczęcia nauki szkolnej.

Tutaj bardzo ważne jest zainteresowanie rodzica, które nie powinno maleć wraz z kolejnymi latami nauki. Nie chodzi o kontrolę postępów dziecka, ale o żywe zaciekawienie tym, jak wyglądają lekcje, czego dotyczą, jakie wyzwania im towarzyszą. Dziecko, które widzi zaangażowanie rodzica, zyskuje dodatkową motywację do działania.

Błędy i rozwój

Na wczesnym etapie nauki języka angielskiego hamulcem w rozwoju dziecka może się okazać jedna porażka. Warto więc zdefiniować „błąd” i zmienić nastawienie wobec niego! Chodzi o to, by wspólnie z dzieckiem przejść drogę do postrzegania błędu jako czegoś koniecznego w rozwoju, co pomaga nam przekraczać swoje bariery i trudności i iść dalej.

Nikt z nas nie urodził się geniuszem, ale każdy z nas może się rozwijać. Dziecko dzięki wsparciu i zaangażowaniu rodzica, a szczególnie przez towarzyszenie w nauce może przyjąć taką perspektywę. Nie oznacza ona, że pociecha nagle przestanie się przykładać do nauki, bo błędy są przecież oczywiste. Chodzi raczej o to, by błędy zaczęły być postrzegane jako coś naturalnego, sygnał tego, nad czym trzeba jeszcze popracować.

Po co nam growth mindset?

Myślenie zaprogramowane na rozwój, czyli tzw. growth mindset, na które stawia się także na kursach angielskiego dla dzieci w Warszawie na Woli, nie ma służyć mechanicznej nauce języka: https://earlystage.pl/pl/szkola/wola-2. Wręcz przeciwnie, chodzi o zbudowanie takiego nastawienia do nauki, które:

  • pozwala postrzegać ją jako przygodę, na której czasami pojawiają się przeszkody, wszystkie są jednak do pokonania,
  • zakłada, że wszyscy mają równe szanse, każdy może się rozwijać i osiągać własne cele,
  • błąd traktuje jako niezbędny element edukacji, a nie blokadę, której nie sposób pokonać,
  • stawia na regularną pracę, a nie tylko „naturalne zdolności”; tutaj nie ma lepszych i gorszych,
  • pozwala budować naturalny, niewymuszony entuzjazm do nauki, motywację wewnętrzną i chęć do działania nie przez chwilę, ale przez długi czas.

Artykuł sponsorowany

Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 22(813) ROK XXXI
Następne wydanie 8.12.2022

Najnowsze wiadomości

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content