Jak zastrzec PESEL?
Od 17 listopada 2023 r. można zastrzec numer PESEL, po to by nikt bez naszej wiedzy nie mógł go wykorzystać np. przy zawieraniu umowy o kredyt, zakupach na raty, czy wyrobieniu duplikatu karty SIM. Zastrzeżenie numeru PESEL jest usługą, która ma ograniczyć próby wyłudzeń i oszustw. Bez zgody i wiedzy właściciela numeru nikt nie będzie mógł go użyć.
17 listopada br. zaczęła obowiązywać ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r., poz 1394.). Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe, przy zawieraniu umowy pożyczki lub kredytu, będą mieć obowiązek weryfikacji, czy PESEL nie jest zastrzeżony.
Jak zastrzec PESEL?
Numer PESEL można zastrzec na dwa sposoby. Elektronicznie przez stronę obywatel.gov.pl, banku, także w aplikacji mObywatel lub w dowolnym urzędzie gminy.
Do zastrzeżenia elektronicznego, potrzebny jest profil zaufany, podpis kwalifikowany, e-dowód lub dane do logowania do bankowości elektronicznej. PESEL można zastrzec bezterminowo, można też określić określić datę i godzinę, o której system automatycznie zastrzeże numer.
Jeżeli zastrzeżenia dokonujemy w urzędzie, będzie nam potrzebny dokument tożsamości oraz wypełniony wniosek. Jeżeli nie możemy samodzielnie go wypełnić, urzędnik wydrukuje wypełniony wniosek z systemu. Po jego przyjęciu i wprowadzeniu do systemu, od razu otrzymamy potwierdzenie zastrzeżenia numeru PESEL.
Kto może skorzystać z możliwości zastrzeżenia numeru PESEL?
Każdy, kto go posiada i jest pełnoletni. Co ważne, usługa zastrzeżenia jest bezpłatna i realizowana od razu.
Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL
W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL, każda osoba, oprócz zastrzeżenia PESELU, będzie mogła cofnąć zastrzeżenie, sprawdzić historię weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy czy osoby prywatne.
Co zrobić, gdy nie możemy dokonać zastrzeżenia osobiście?
Jeżeli nie jesteśmy w stanie osobiście dokonać zastrzeżenia numeru PESEL z powodu m.in. choroby, niepełnosprawności, może to za nas zrobić upoważniona przez nas osoba, opiekun prawny lub kurator. Każda z tych osób musi mieć dokument, który potwierdzi możliwość działania w naszym imieniu – np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu. Pełnomocnik może dokonać zastrzeżenia jedynie w urzędzie. Taka osoba nie może cofnąć zastrzeżenia.
Więcej na www.gov.pl
/om/
Źródło: www.gov.pl
Foto: gazeta Mieszkaniec via Pixabay, zdjęcie dowodu: www.gov.pl