Jakie powinny być węzły przesiadkowe?
Jakie mają być warszawskie węzły przesiadkowe? W jaki sposób je projektować i budować, żeby zapewniały jak najbardziej komfortowe i bezpieczne przesiadki między różnymi środkami transportu? Trwają właśnie konsultacje społeczne przed opracowaniem standardów i wytycznych. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje.
Każdego roku Warszawskim Transportem Publicznym podróżuje ponad miliard osób. Oznacza to, że codziennie na przystankach pojawia się około pięciu milionów pasażerów, którzy wykonują około 1,8 mln przesiadek. Węzły przesiadkowe są niezwykle ważną częścią układu komunikacyjnego, a ich rola i może wzrastać po otwarciu kolejnych odcinków linii metra M2. W samej Warszawie węzłów przesiadkowych jest 217, z czego część nawet o znaczeniu ponadmiejskim, takie jak: Dworzec Wileński, Dworzec Wschodni czy Warszawa Lotnisko Chopina.
Co jest ważne przy ocenianiu jakości węzła przesiadkowego?
Pod uwagę trzeba wziąć: rozmieszczenie informacji pasażerskiej, system informacji wizualnej, głosowej czy dotykowej, urządzenia techniczne w węźle, schody ruchome, pochylnie, windy, przejścia podziemne oraz inne elementy węzła zapewniające dogodne przesiadanie się.
Dlatego potrzebny jest zbiór wytycznych i rekomendacji dotyczących planowania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji węzłów przesiadkowych ma poprawić jakość podróżowania komunikacją miejską po Warszawie.
Wstępną koncepcja dokumentu już istnieje (można się z nią zapoznać tutaj), można ją pobrać, ale ważne są też opinie pasażerów WTP. Konsultacje trwają do 25 października 2019 roku.
Jak można wziąć udział?
Zaplanowane zostały dwa spotkania konsultacyjne
- 10 października (czwartek), godz. 18:00-21:30, Centrum Kreatywności Targowa, Targowa 56
- 24 października (czwartek), godz. 16:30-20:00, Marszałkowska 77/79
Można też przesłać swoje opinie i uwagi e-mailem na adres konsultacje@idom.com Pomysły mieszkańców, zgłoszone podczas konsultacji oraz przesłane e-mailem, zostaną wykorzystane do stworzenia końcowego Opracowania standardów i wytycznych dla węzłów przesiadkowych w m.st. Warszawie. Opracowanie to będzie miało charakter uzupełniający w stosunku do innych miejskich standardów oraz dokumentów o charakterze strategicznym, w szczególności w stosunku do Standardów Dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy oraz Standardów i Wytycznych projektowych i wykonawczych infrastruktury dla pieszych w m. st. Warszawie.
Źródło: ZTM
Foto: Google Maps