Jako konsument zakupiłem wadliwy towar i chciałem odstąpić od umowy ze sprzedawcą.
Czytelnicy pytają – adwokat Wojciech Lipka odpowiada
Jako konsument zakupiłem wadliwy towar i chciałem odstąpić od umowy ze sprzedawcą. W rozmowie telefonicznej przedsiębiorca mnie poinformował, że według niego wskazana wada nie jest istotna, więc nie będę mógł żądać z powrotem pieniędzy jakie zapłaciłem. Czy twierdzenia sprzedawcy mają podstawę prawną?
Zgodnie z art. 43d ust. 2 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, konsument ma prawo odstąpić od umowy wówczas, kiedy zakupiony towar jest niezgodny z umową i niezgodność ta jest istotna. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny, co skutkuje tym, że ciężar dowodu co do nieistotności wady obciąża przedsiębiorcę. Oceny istotności wady dokonuje się w szczególności przez odwołanie się do usprawiedliwionych oczekiwań konsumenta w stosunku do przedmiotu umowy, a nie przydatności rzeczy do zwykłego użytku. To oczekiwania nabywcy związane z funkcjonowaniem rzeczy mają tutaj podstawowe znaczenie (wyrok SA w Lublinie z dnia 26 listopada 2019 r., syg. akt I ACa 730/18, orzeczenie SN z dnia 29 czerwca 2004 r., syg. akt II CK 388/04).
Ponadto należy pamiętać, że w przypadku niezgodności towaru z umową (wady) odstąpienie od umowy jest możliwe wówczas, kiedy inne działania (naprawa lub wymiana towaru) nie przyniosą skutku, chyba że brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony przewidzianych przez ww. ustawę lub z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
Adwokat Wojciech Lipka specjalizuje się w sprawach rodzinnych, spadkowych, odszkodowawczych, dotyczących nieruchomości w roszczeniach z „umów frankowych”.
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec
prawnik radzi