Metro na Woli zabierze autobus z Grochowa. Mieszkańcy stracą połączenie z centrum?

Czy budowa metra na drugim końcu miasta może pogorszyć komunikację na Grochowie? Wydawałoby się, że to absurd. Tymczasem wszystko na to wskazuje, że właśnie tak będzie. ZTM planuje zmiany tras autobusów po otwarciu nowych stacji podziemnej kolejki na Woli. Niestety, dotyczą one też linii 102, którą dzisiaj można bezpośrednio dojechać z Grochowa do Śródmieścia.

Po zmianach, ZTM zaplanował jej przebieg: od przystanku PKP Olsztynka Grochowska do przystanku Rondo Waszyngtona. Trasa skrócona zostaje o około 60% w stosunku do obecnie obowiązującej.

Nowy przebieg będzie omawiany w czasie spotkań w ramach konsultacji społecznych, ale… te nie odbędą się na terenie Pragi Południe. Spotkania planowane są na Bemowie, Woli i w Śródmieściu. Mieszkańcy Grochowa mogą swoje uwagi zgłosić jedynie mailowo: konsultacje@ztm.waw.pl .

Radny Marek Borkowski, który dostał bardzo dużo sygnałów od oburzonych mieszkańców: „co ma wspólnego linia 102 z Grochowa do centrum z otwarciem metra na Woli?!”, przeanalizował możliwości i przedstawił propozycję, która nie spowodowałaby tak drastycznych zmian.

102 to jedyna linia, dzięki której mieszkańcy mogą dojechać m.in. do Traktu Królewskiego (w tym na Uniwersytet Warszawski) i dalej. Dlatego ważne jest utrzymanie tego połączenia – tłumaczy radny i przedstawia alternatywne rozwiązanie.

Od przystanku Rondo Waszyngtona można skierować linię 102 następującą trasą: Most Poniatowskiego, PKP Powiśle, Foksal, Ordynacka, Uniwersytet, Hotel Bristol, Plac Teatralny, Plac Bankowy do przystanku końcowego: Bielańska.

Jakie przesłanki decydują o tym, że proponowany wariant jest optymalny i warto go zrealizować:
1) Skierowanie linii przez Most Poniatowskiego zamiast – jak dotychczas – przez Tamkę pozwoli zniwelować pojawiające się opóźnienia;
2) Na odcinku: Kinowa – Muzeum Narodowe, linia 102 odciąży przepełnione tramwaje linii 9 i 24, zaś na odcinku: Rondo Waszyngtona – Uniwersytet, stanie się wsparciem dla przeładowanych autobusów linii 111;
3) Połączenie Grochowa z Traktem Królewskim zostanie zachowane;
4) Na odcinku: Foksal – Bielańska zostanie zachowana trasa z linią 222, która jako jedyna w rozkładzie kończy bieg przy ul. Bielańskiej.

Tylko takie (bądź zbliżone do zaproponowanego) rozwiązanie pozwoli zachować kompromis pomiędzy zapowiadaną reformą w układzie linii a potrzebami komunikacyjnymi mieszkańców Grochowa. 

 

Foto: Warszawa Wikia