Mniej teleleczenia. Formularz pomoże w dostępie do lekarza.

Wraz z zeszłorocznym ogłoszeniem stanu pandemii w Polsce zmieniło się wiele zasad – wśród nich m.in. konsultacje medyczne – upowszechniły się teleporady. Zgodnie z danymi NFZ w zeszłym roku placówki POZ świadczyły 35,2% porad w formie zdalnej.

Od dzisiaj weszły ważne zmiany dotyczące porad zdalnych. Z rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia wynika, że teleporady nie będą dotyczyły niektórych pacjentów oraz że to pacjent (lub opiekun ustawowy) decyduje o formie porady.

Teleporada nie powinna dotyczyć:

– pacjentów przewlekle chorych z nowymi objawami

– pacjentów z podejrzeniem choroby onkologicznej

– dzieci mających mniej niż 6 lat

– pierwszej wizyty u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Gdy Twój lekarz odmawia bezpośredniego przyjęcia w placówce – zadzwoń na numer 800 190 590 (Telefoniczna Informacja Pacjenta) i opisz tę sytuację.

Forma zdalna nadal dotyczy sytuacji, gdy:

– istnieje możliwość, że pacjent jest zakażony koronawirusem

– pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako ciąg dalszy poprzedniego zlecenia, a lekarz ma odpowiednią dokumentację medyczną.

– osoba potrzebuje recepty na niezbędne lekarstwa, a lekarz ma odpowiednią dokumentację medyczną

– potrzeba zaświadczenia o stanie zdrowia

– twoje dziecko nie ma skończonych 6 lat i korzysta z porady kontrolnej (niepolegającej na fizycznym badaniu) i ustalonej przez lekarza podczas bezpośredniej wizyty

Kiedy odbywają się teleporady?

– porady w formie zdalnej są realizowane nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się do placówki medycznej osobiście lub za pośrednictwem systemy teleinformatycznego, systemu łączności.

– w późniejszym terminie ustalonym z pacjentem (lub jego prawnym opiekunem)

Gdzie dzwonić?

Strony internetowe odpowiednich oddziałów wojewódzkich NFZ aktualizują listę poradni POZ udzielających teleporad oraz wykaz otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Zmiany w formularzu

Dzisiaj w samo południe rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia – Wojciech Andrusiewicz na specjalnej konferencji prasowej poinformował o ważnych zmianach w formularzu kierującym na testy: – W brytyjskiej wersji koronawirusa często nie występuje utrata węchu i smaku, a często występują zupełnie inne objawy – np. ból gardła. W związku z tym kategoryczny wymóg tego objawu został zniesiony w skierowaniu do testu.

Oznacza to, że utrata węchu i smaku nie jest już warunkiem koniecznym, by dostać skierowanie na test dot. obecności wirusa SARS-CoV-2

Rzecznik ministerstwa przypomniał również o teleporadach i formularzu internetowym:  – Polecam wszystkim, którzy choćby mają problem z dodzwonieniem się na teleporadę, by nie czekali, jeżeli są pacjentami objawowymi, tylko wprost zapisywali się na formularzu na stronie gov.pl/dom

źródło: INFOR.pl, pacjent.gov,  polskieradio24