“Jazda motocyklem to pasja, pasja to miłość, a miłość to bezpieczeństwo…”

Nie ma tygodnia, a czasami nawet dnia, by nie docierały do nas tragiczne informacje o wypadkach z udziałem motocyklistów. Niestety, kierowcy jednośladów w zderzeniu z samochodami mają niewielkie szanse na przeżycie. Z jednej strony motocykliści często przekraczają prędkość, z drugiej – kierowcy aut nie zachowują należytej ostrożności i dlatego często dochodzi do dramatów na drogach.

Policja prowadzi kampanię, w której przypomina, że każdy, kto wsiada na motocykl, musi sobie uzmysłowić, że w przypadku zdarzenia drogowego jest bardziej narażony na utratę życia i zdrowia. Wystarczy, że na drodze będzie piach lub rozlana ciecz, a opanowanie motocykla może być trudne, nawet dla doświadczonego kierowcy.

Warto też pamiętać, że motocyklista jest mniej widoczny dla pozostałych kierowców. Omijając czy wyprzedzając inny pojazd z dużą prędkością naraża przede wszystkim własne życie i zdrowie, gdyż kierujący pojazdami mogą go nie widzieć. Sprawne i czyste światła, odblaskowe szelki motocyklowe lub kamizelka poprawiają widoczność motocyklisty w dzień i w nocy – przypomina Komenda Główna Policji i apeluje:

Bardzo często jazda motocyklem to pasja, pasja to miłość, a miłość to bezpieczeństwo. Motocyklisto, czy warto tracić życie z powodu nadmiernej prędkości, brawury, ryzykownych zachowań? Na pewno NIE! Myśl, zdejmij rękę z gazu i żyj!

Bezpieczeństwo w mieście ma poprawić możliwość jazdy motocykli po buspasach. Przypominamy jednak, że użytkownicy jednośladów mogą poruszać się po nich tylko w określonych miejscach, a nie po wszystkich pasach autobusowych w Warszawie.

Na początku czerwca, zgodnie z zapowiedziami, wyznaczony został nowy fragment buspasa na ulicy Radzymińskiej na odcinku od ul. Trockiej do ul. Młodzieńczej. Przeprowadzone prace zakładały również umożliwienie poruszania się motocyklistom po nowym fragmencie buspasa.

Podjęcie takiej decyzji to skutek prowadzonego wcześniej programu pilotażowego. Przez dwa sezony sprawdziliśmy w praktyce, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski są pozytywne – motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Urzędu Miasta.

Przypomnijmy, że pilotaż projektu trwał od maja 2018 r. do października 2019 roku. W tamtym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich do al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Równocześnie prowadzona była kampania informacyjna „Motocykle na buspasach”.

Pozytywne wyniki pozwoliły podjąć decyzję o działaniach na szerszą skalę oraz utrzymaniu organizacji ruchu wprowadzonej na potrzeby pilotażu. Oznacza to, że motocykliści mogą poruszać się po buspasie na całej długości ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz na Trasie Łazienkowskiej od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską) – tłumaczy Gałecka.

Kolejne pasy będą wdrażane na ul. Puławskiej za Doliną Służewiecką do ul. Niedźwiedzia, Bitwy Warszawskiej 1920 r. od ul. Grójeckiej do Al. Jerozolimskich oraz w ul. Modlińskiej od al. Pułkownika Kuklińskiego do węzła z Trasą Toruńską. Zmiany powinny zostać wprowadzone w okresie wakacyjnym.