Motornicza pobita po tym jak zwróciła uwagę pasażerom, że nie mają maseczek
– Dziś ok 7.00 w centrum miasta motornicza zwróciła uwagę dwóm pasażerom, żeby założyli maseczki. Zaczęło się od wyzwisk, a skończyło na dotkliwym pobiciu i złamanej nodze motorniczej. Sprawcy zostali zatrzymani – poinformowała na Twitterze rzecznika stołecznego ratusza, Karolina Gałecka. Do tej sytuacji doszło w tramwaju linii 25. Jak podkreśla Gałecka, nie ma przepisów dotyczących kontroli liczby pasażerów w komunikacji i zasłaniania przez nich ust i nosa.
Wczoraj na konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski zaznaczał, że są wytyczne, które nie będą w praktyce możliwe do zrealizowania, bo ograniczenie liczby pasażerów w pojazdach komunikacji wymagałoby zakupu potężnego taboru aby zapewnić mieszkańcom dojazd do pracy.
URZĄD MIASTA O DZIAŁANIACH ZWIĄZANYCH Z EPIDEMIĄ W ZAKRESIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ:
Od samego początku epidemii Warszawa dba o bezpieczeństwo pasażerów i pracowników Warszawskiego Transportu Publicznego. Prowadzimy codzienną staranną dezynfekcję pojazdów – nie tylko ręczną, ale także zamgławianie, dezynfekcję elektrostatyczną i ozonowanie wewnętrznej powierzchni pojazdu. Dodatkowo prowadzimy codzienne badania obciążenia, które pozwalają elastycznie dostosowywać rozkłady jazdy.
Z użycia wyłączone zostały przyciski otwierające drzwi i przyciski przystanku na żądanie. Drzwi otwiera kierowca, autobusy stają na wszystkich przystankach, także tych na żądanie.
Staramy się nie dopuścić do sytuacji, w której autobusy, tramwaje czy metro przewożą zbyt dużą liczbę pasażerów, dlatego miejski tabor jest wykorzystywany w 100 proc.
Na najbardziej obciążone linie kierujemy dodatkowy i większy tabor (w miarę jego dostępności), ponadto na bieżąco monitorujemy liczbę pasażerów korzystających z autobusowych linii szkolnych i jesteśmy w stałym kontakcie z poszczególnymi przedstawicielami szkół i dzielnic. Na podstawie powyższego poprawiliśmy np. ofertę na linii 304 i 323.
Tylko w ostatnim czasie zakupiliśmy 46 nowych składów kolei podziemnej, 160 autobusów elektrycznych i ponad 100 nowoczesnych tramwajów. Są to jedne z największych zamówień w historii, jednak dostawy nie mogą nastąpić dnia na dzień.
Dbamy też o bezpieczeństwo kierowców i motorniczych – zapewniliśmy dla nich środki ochrony osobistej i substancji dezynfekującej dla prowadzących pojazdy WTP. Dodatkowo wyłączyliśmy z użytkowania strefy przy kabinie prowadzącego pojazd i pierwszych drzwi pojazdów WTP.
Wprowadziliśmy odpowiednią organizację pracy osób pracujących wg harmonogramu, w szczególności ograniczenie do niezbędnego minimum spotkania następujących po sobie zmian. Realizujemy umowę na badania pracowników ZTM pod kątem COVID-19.
Powstały też nowe procedury postępowania kontrolerów biletów ZTM w przypadku: stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnej liczby osób w pojeździe WTP; zauważenia w pojeździe WTP osoby, której stan zdrowia może wskazywać zakażenie COVID-19 lub takiej, która nie ma zakrytych ust i nosa.
Dbamy o to, by pasażerowie przestrzegali zaleceń sanitarnych, dlatego prowadzimy akcje rozdawania maseczek przez kontrolerów biletów.
Dodatkowo realizujemy akcje informacyjne przypominające o aktualnych ograniczeniach i obowiązkach wynikających z pandemii COVID-19.
Nasze oczekiwania w obszarze transportu:
– wsparcie policji w kontrolowaniu i egzekwowaniu właściwych zachowań w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego (kontrole zasłaniania ust i nosa, ograniczenia w liczbie osób w taborze),
– wsparcie finansowe rządu dla organizatorów i operatorów transportu publicznego (utrata dochodów, drastyczny wzrost wydatków związanych z walką z COVID-19),
– publikowanie z odpowiednim wyprzedzeniem aktów prawnych i wytycznych,
– wytyczne dla dużych akcji, np. święto Wszystkich Świętych.
Foto ilustracyjne: Wikipedia/A.Grycuk