Można już składać wnioski na nowe dowody osobiste

Od 8 listopada 2021 r. można już składać wnioski o wydanie dowodu osobistego z drugą cechą biometryczną – odciskami palców.

Nowe rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie i odpowiednie zabezpieczenie dowodów przed fałszerstwem.

Co się zmieni?

Nowe dokumenty będą wyposażone w warstwę elektroniczną, która – podobnie jak w przypadku paszportów – zawierać będzie wizerunek twarzy posiadacza oraz dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Dodatkowo, do warstwy graficznej dowodu osobistego, powróci podpis posiadacza.                                                                 

Odciski palców nie będą zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osób: które nie ukończyły 12. roku życia, od których chwilowo fizycznie nie można pobrać odcisków któregokolwiek z palców oraz od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Zmianie ulegną terminy ważności dowodów osobistych, które wynosić będą: rok dla osób od których tymczasowo nie można pobrać odcisków palców, 5 lat dla dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia oraz 10 lat dla osób powyżej 12 roku życia.

Ze względu na obowiązek złożenia wzoru podpisu i odcisków palców wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć tylko osobiście w siedzibie urzędu. Wysłanie wniosku drogą elektroniczną będzie możliwe tylko w przypadku ubiegania się o wydanie dokumentu dla dziecka, które nie ukończyło 12. roku życia – dowód ten nie będzie zawierał odcisków palców i wzoru podpisu.

Korzyści płynące z nowego dokumentu

Warstwa elektroniczna daje możliwość komunikowania się z administracją publiczną on-line. Dzięki niej można między innymi elektronicznie podpisywać dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Wystarczy aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu, odbierając dokument lub w dowolnym innym momencie w urzędzie. Ustalamy wówczas dwa kody PIN (cztero- i sześciocyfrowy). Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma.

WAŻNE! Wszystkie osoby posiadające ważne dowody osobiste, wydane zgodnie z dotychczas obowiązującym wzorem, nie będą musiały ich wymieniać. Z tych dokumentów będzie można korzystać aż do momentu utraty ich ważności. 



 

Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 17(809) ROK XXXI
Następne wydanie 29.09.2022

Najnowsze wiadomości

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content