Na ulicach Warszawy jest coraz bezpieczniej

Bezpieczniej na warszawskich ulicach

Na Warszawskich ulicach robi się coraz bezpieczniej – tak wynika z raportu opublikowanego przez Zarząd Dróg Miejskich. W 2023 roku w stolicy było najmniej ofiar wypadków drogowych odkąd zbierane są takie dane, czyli od 1983 roku. Piesi jeszcze kilka lat temu stanowili większość z poszkodowanych – dziś jest to co trzecia osoba. Po raz pierwszy również liczba pieszych zabitych na stołecznych ulicach jest jednocyfrowa.

Mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych

Według danych w 2023 roku doszło do 692 wypadków na ulicach Warszawy, czyli najmniej w ciągu ostatnich 40 lat. Tylko w 2020 roku było o kilkadziesiąt wypadków mniej.  Zapewne jednak przyczyną tego były obostrzenia związane z pandemią. Warszawiacy rzadziej wychodzili z domów i podróżowali. Wiele osób przeszło na zdalny system pracy, zmniejszyła się wiec liczba użytkowników dróg.

Cieszy również to, że na stołecznych ulicach ginie coraz mniej ludzi. W ubiegłym roku w wypadkach drogowych śmierć poniosło 27 osób. Należy podkreślić, że znacząco spadła liczba wypadków, w których poszkodowanymi są piesi. Jeszcze kilka lat temu to oni byli głównie ofiarami, obecnie jest to tylko co trzecia osoba. W zeszłym roku śmierć poniosło tylko 9 osób. To znaczący spadek w porównaniu do lat poprzednich – w 2013 w Warszawie zginęło 45 pieszych.

Warto zauważyć, że w Warszawie praktycznie nie ma już powtarzających się śmiertelnych wypadków drogowych, a coraz większa liczba tragicznych wypadków to zdarzenia nietypowe – czytamy w raporcie Zarządu Dróg Miejskich. – Nie ma już w stolicy „czarnych punktów”, choć na początku XXI wieku gazety drukowały listy miejsc, w których w ciągu jednego roku notowano po kilkanaście wypadków. Dziś uwagę mediów przykuwają te, w których w ciągu roku zdarzy się więcej niż jeden.

Bezpieczniej na warszawskich ulicach

Wyższe mandaty i lepsza infrastruktura

Na tak znaczącą poprawę bezpieczeństwa na warszawskich ulicach wpływa wiele czynników. Według Zarządu Dróg Miejskich zwiększyła się świadomość mieszkańców stolicy na temat bezpieczeństwa na drogach. To m.in. skutek licznych kampanii społecznych i nagłaśniania problemu w mediach.

Zdaniem urzędników na spadek liczby wypadków znaczący wpływ miały również zmiany w prawie drogowym. Dwa i pół roku temu w Polsce zmieniono przepisy dotyczące przejść dla pieszych, nakładając większą odpowiedzialność na kierowców, zaś dwa lata wcześniej zwiększono kary za wykroczenia drogowe.

Znaczące zmniejszenie się liczby ofiar śmiertelnych na ulicach stolicy to według ZDM również zasługa korzystnych zmian w infrastrukturze drogowej, takich jak modernizacja oświetlenia ulic oraz doświetlenia przejść dla pieszych i wyposażenie kolejnych w sygnalizację świetlną, przebudowy przejść dla pieszych i budowa progów zwalniających.

Bezpieczniej na warszawskich ulicach

Przyczyną łamanie przepisów

Niestety, mimo zaostrzenia przepisów i poprawy infrastruktury drogowej na stołecznych ulicach nadal dochodzi do wypadków. Według raportu Zarządu Dróg Miejskich ich przyczyną jest głównie łamanie przepisów drogowych, np. przechodzenia przez ulicę w niedozwolonym miejscu lub na czerwonym świetle.

Jak podaje ZDM, w 2023 roku wśród dziewięciu wypadków, w których zginęli piesi, do czterech doszło na przejściach z sygnalizacją właśnie wskutek zignorowania czerwonego światła (w dwóch przypadkach przez pieszego, w dwóch przez kierowcę). Dwa kolejne wypadki były efektem przechodzenia w niedozwolonym miejscu, a jeden wypadek śmiertelny miał miejsce na przystanku tramwajowym – prawdopodobnie na skutek przepychanki.

Bezpieczniej na warszawskich ulicach

Najwięcej ofiar wśród motocyklistów

Duży odsetek ofiar wypadków drogowych to nadal motocykliści. W 2023 roku prawie co czwartą ofiarą wypadków w stolicy był motocyklista. Jak podaje ZDM statystyki jednoznacznie wskazują, w większości przyczyną było ignorowanie ograniczeń prędkości i nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego

Warto jednak zaznaczyć, że liczba amatorów motocykli, którzy ponieśli śmierć na ulicach Warszawy utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie od wielu lat. Jednak z powodu zmniejszającej się ogólnej liczby wypadków śmiertelnych, motocykliści stanowią coraz większy jej odsetek.

/JPN/

Warszawski portal informacyjny, gazeta Mieszkaniec

Źródło: ZDM

Foto: Pizabay



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content