Na zmianę nie czekaj do jutra

Najnowsza piramida zdrowego odżywiania a dieta w cukrzycy typu 2

Piramida2

Jedną z przyczyn cukrzycy typu 2 jest nieprawidłowa masa ciała i zaburzenia metaboliczne jako następstwo. Nadwaga lub otyłość są wynikiem źle zbilansowanej i niedostosowanej do potrzeb organizmu diety.

Zmiana nawyków żywieniowych jest jedną z pierwszych interwencji, które zaleci zespół specjalistów opiekujący się pacjentem z cukrzycą typu 2.

Wykorzystaj lato na zmianę!

Z bieżącą porą roku nastąpiła aktualizacja piramidy zdrowego odżywiania. Dwa najniższe piętra zachęcają do aktywności fizycznej i spożywania warzyw i owoców (szczególnie łatwe latem). Najnowsze wytyczne podkreślają znaczenie warzyw i owoców w codziennej diecie.

Badania z ostatnich lat jednoznacznie wskazują ich pozytywną rolę. Są źródłem witamin i minerałów, które mają korzystny wpływ na obniżenie ryzyka zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe, cukrzycę, insulinooporność i inne choroby cywilizacyjne. Odznaczają się niską kalorycznością.

Właściwości prozdrowotne warzyw i owoców sprawiają, że w proporcjach: ¾ warzyw i ¼ owoców, powinny dominować w codziennym jadłospisie. Warzywa w każdym posiłku, sałatka z sezonowych warzyw lub garść świeżych owoców, będą cennym i niskokalorycznym elementem jadłospisu, wpływającym na redukcję wagi i na nasze zdrowie.

Co najmniej pół godziny ruchu dziennie i codziennie!

Włączenie warzyw i owoców do diety w połączeniu z codzienną aktywnością fizyczną wpływa korzystnie na metabolizm osoby, której celem jest redukcja masy ciała. Eksperci zalecają 30-45 min. ruchu dziennie. Spacery na powietrzu, ćwiczenia na osiedlowych siłowniach, czy rowerowa wycieczka pomogą w redukcji masy ciała, ale też poprawią nastrój! Systematyczny ruch na świeżym powietrzu sprzyja też bowiem wydzielaniu endorfin-hormonów szczęścia.

Zamień kanapkę na sałatkę!

Trzecie piętro piramidy to węglowodany, ich ograniczenie, w myśl nowych zaleceń, może spowodować, że powszechnie królujące kanapki i drożdżówki wreszcie ustąpią miejsca sałatkom, koktajlom i świeżo wyciskanym sokom owocowo-warzywnym.

Co za dużo to nie zdrowo!

Najwyższe piętra piramidy nawiązują do spożywania produktów białkowych oraz tzw. dobrych tłuszczów. Rola białka coraz częściej jest dyskutowana: jego nadmiar sprzyja tyciu. Piramida uwzględnia podział białek na mleko i jego przetwory: ich udział jest bardzo ważny ze względu na wapń i wit. D.

Drugim źródłem białka w nowej piramidzie są ryby, mięsa czy nasiona roślin strączkowych. Warto zwrócić uwagę na udział mięsa czerwonego. Jego ilość ograniczamy do 0,5 kg tygodniowo. Tłuszcze pochodzenia roślinnego i orzechy zamykają piramidę: ich wartość dla zdrowia – pomimo, że są kaloryczne jest nie do przecenienia!

Nie tylko ograniczenia!

Najnowsze zalecenia nie limitują wody, która rekomendowana jest jako najlepsze źródło płynów, jej ilość powinna wynosić ok. 1,5 litra na dobę. Dla kawoszy dobra wiadomość: dopuszcza się wypicie dziennie 3-5 filiżanek. Uwaga na mleko: w ten sposób energetyczny napój zyskuje na kaloryczności. Limitowi nadal podlega sól, dla której mamy alternatywę: całą gamę świeżych przypraw!

Zaprezentowane zalecenia wpisują się w wytyczne omawiane z chorymi na cukrzycę typu 2. Lato to ogromna szansa, by korzystając z aury wakacji oraz bogactwa warzyw i owoców zmienić dotychczasową dietę. Dobrą zmianę zacznij od dziś! Dzięki dostosowaniu nawyków żywieniowych do zaleceń najnowszej piramidy zdrowego odżywiania mamy szansę na poprawę zdrowia oraz miłe doświadczenia smakowe. Dieta komponowana w oparciu o warzywa i owoce jest zdrowa i wyjątkowo smaczna!

mgr Karolina Mazurczak, dietetyk, psycholog,
prof. Ewa Pańkowska, diabetolog

Instytut Diabetologii w Międzylesiu,
tel. 22 616-44-74, 505-795-484